Skip to content

שאני אשפשף? ובכן, כן

10 בינואר 2009

אבנית גורמת לכם לחלומות בלהה? ארסנל חומרי הניקיון מתחת לכיור עוזר לכם לישון טוב יותר?

אחד מזיכרונות הילדות החזקים שלי הוא דליים מלאים במים מהבילים ובסמרטוטי רצפה שהמתינו לבני הכיתה שלי ולי בקיבוץ המצוחצח שבו גדלתי. הדליים חיכו לנו בפתחו של כל אחד מחדרי השינה בבית הילדים, יום כן יום לא. הוטל עלינו למרק את חדרי השינה שלנו לפני ארוחת הצהריים שלוש פעמים בשבוע, למרות שלא עשינו בהם שום דבר חוץ מלישון. מי שלא ניקה יפה היה ילד רע. זו הייתה תרומתנו הצנועה למשבר המים בישראל.
 
ניקיון, כמו פורנוגרפיה, זה עניין של גיאוגרפיה. יש לי חבר טיבטי שעיני השקד שלו נפערות בחלחלה בכל פעם שאני שוכחת להסיר את הנעליים בכניסה לביתו. לי לעומת זאת, לקח קצת זמן להתרגל לאכול מכלים שנשטפו במים בלבד, ללא סבון. בהודו שורפים אשפה ברחובות ולא נדיר לראות בני אדם שמתקרבים לעשן ו"רוחצים" בו את פניהם וידיהם כבמעין טקס היטהרות זעיר. ההודים גם רוחצים, מכבסים, חופפים ומטהרים את עצמם במי הגנגס, אפילו שותים את מימיו, בעוד שלעיניים מערביות הגנגס נראה כזרם של זוהמה ומחלות יותר מאשר נהר מים קדוש. המוסלמים והסיקהים רוחצים את ידיהם ורגליהם בכל פעם שהם נכנסים למסגד או למקדש, הצרפתים לעומת זאת ממעיטים במקלחות.
תפיסת הניקיון שלנו בישראל המערבית (אפשר להתווכח על זה), המתועשת והממוסחרת מושפעת מדיני הטהרה של היהדות, מידע רפואי שגורם לנו לפחד מחיידקים, ובמידה רבה גם ממה שמטפטפים לנו לראש יצרני חומרי הניקיון. 
 

ניקיון תלוי תרבות: טקס היטהרות בגנגה

הצד הקשה של מרכך הכביסה

הנה דוגמה: כשהייתי ילדה – זה היה מזמן, אבל לא מאוד מזמן – לא היו מרככי כביסה. מתישהו לימדו אותנו שמי שרוצה כביסה רכה וריחנית, אינו יכול להסתפק בסבון כביסה וחייב לרכוש לעצמו מרכך. בפועל, כביסה ללא מרכך מדיפה את הריח של סבון הכביסה ומידת הרכות שלה משתווה לזו של הכביסה המרוככת אחרי לבישה אחת. אבל איכשהו המרככים הפכו להיות מרכיב חובה בסל הקניות של הישראלי הממוצע. מדובר במוצר מזהם, שכן רכיביו אינם מתפרקים וכל טיפת מרכך שנמזגת למכונה מגיעה בסופו של דבר לקרקע ולמי הים ונשארת שם. לתמיד.
יש אלטרנטיבות ירוקות למרכך. אבל אני נמנעת מכתיבה עליהן לא רק מטעמי עצלות, אלא גם מכיוון שמדובר במוצר מיותר לחלוטין בעיניי.
 

גם זו אפשרות

כתם על החולצה הוא כתם באישיות

פרסומת סטנדרטית לחומר ניקוי: עקרת בית חדורת מוטיבציה אך אובדת עצות ניצבת מיואשת/עצבנית/נכלמת מול חולצה מוכתמת, רצפה נטולת ברק או צלחת שממאנת להבהיק, וסופקת כפיים. או אז מגיע המושיע – בדרך כלל מדען בחלוק לבן, אולי טכנאי בסרבל כחול, לפעמים אפילו שכנה למודת ניסיון. אותו מושיע/ה לוקח/ת את עקרת הבית למסע אנימציה מחכים בתוך סיבי הבגד או בין מולקולות האבנית שעל הקיר. האישה מוכת הכתמים לומדת שהחיים יכולים להיות יפים הרבה יותר; המזור ממתין לה בשדרת חומרי הניקיון בסופר השכונתי. המסר: אם את לא רוצה לצאת יותר מטומטמת ממה שאת ממילא, כדי שתקני לך את חומר הניקוי שאנחנו מפרסמים ויפה שעה אחת קודם.
 

פראייר מי שמשפשף

עוד למדנו מהפרסומות שלא מספיק שהחומר ינקה, הוא גם צריך לעשות את זה מהר ובלי לדרוש מאתנו מאמץ. על מדפי הסופרמרקט אורבים לנו חומרי ניקיון כה יעילים, עד כי השימוש בהם הוא פשוט מסוכן. גם אם איכות הסביבה לא מעניינת אתכם, שווה להציץ על האריזות ולהתבונן בסמלי האזהרה, ציורי הגולגלות והוראות השימוש המורכבות. אז מה מזיק יותר לבריאות – שאיפת אדי אקונומיקה או כיור לא לגמרי מבריק? שימוש במסיר שומנים חומצי ורעיל או ניקוי של סיר בעזרת ברזלית, מים חמים וקצת עבודת ידיים? כמה נמלים על השיש או שאיפה על בסיס יומי של חומרי הדברה?
 

גרפיטי בלונדון

 

יש אלטרנטיבה

אני לא אוהבת שהבית שלי מלוכלך – והוא לא. יש דרכים הרבה יותר ידידותיות וזולות לנקות אותו. הנה כמה דוגמאות:
שטיפת רצפה – מטאטאים טוב טוב את הרצפה, ובמקום לשפוך דליים של מים, פשוט מנגבים עם סמרטוט לח. אתרים מלוכלכים במיוחד, כמו המטבח, שוטפים במעט מים. מעץ בעיר (יש קישור ברשימה מימין) למדתי שאפשר להכין נוזל לשטיפת הרצפה ממים שהורתחו בהם קליפות הדרים.
שטיפת כלים – אם שוטפים את הכלים מיד לאחר השימוש, הם מתנקים בקלות רבה יותר, עם פחות מים ופחות סבון. את הסבון אפשר להמיר בסודה לשתייה מומסת במעט מים פושרים. רצוי גם לזכור שאין דין אחד לכל הכלים – צלחת שהונח בה מלפפון אינה מצריכה את אותו הקרצוף שדורש סיר שטוגן בו צ'יפס.
אבנית – שמים קצת חומץ רגיל בשפריצר ומתיזים בעזרתו את החומץ על המשטח – חרסינות, כיורים, אסלות וכו'. ממתינים כמה דקות, משפשפים (!) ושוטפים. מניסיון, זה יעיל לא פחות מהחומרים המתועשים. כן, זה מסריח. אבל גם אקונומיקה זה מסריח, רק שאת הריח שלה מסווים באמצעות ניחוחות סינתטיים.
כביסה – טמפרטורה של 40 מעלות מספיקה לרוב סוגי הכביסה. ייבוש בחוץ (בקיץ עדיף בצל) מזיק פחות לבגדים וחוסך המון חשמל. כדי להלבין אפשר להוסיף מיץ לימון או חומץ למי הכביסה (הריח מתנדף).
מטהר אוויר –שפריץ קטן של שמן אתרי מריח הרבה יותר טוב מכל המוצרים המוזרים ההם שמתחברים לחשמל ואמורים להפוך את האווירה בבית לכזאת של גן עדן מפלסטיק.
יש כמובן מוצרי ניקיון תעשייתיים ידידותיים לסביבה, הבעיה אתם היא שרובם מיובאים, מה שמוריד נקודות מהציון הירוק שלהם. גם אם ממשיכים להשתמש בחומרים הרגילים, אפשר לעשות את זה בקמצנות ואחרי עיון מדוקדק בתווית שלהם. הקמצנות יפה לסביבה.
 

19 תגובות
  1. עוד משהו שאני מיישמת לאחרונה – להפעיל מכונה על תכנית קצרה. למה צריך שהבגדים יסתובבו שם שעה אם אפשר ארבעים דקות?

    וגם – במקום מרכך אני שמה חומץ. זה גם מועיל כמסיר כתמים במידה מסוימת וכן עוזר נגד אבנית במכונה.

  2. הפרסומות לחומרי הניקוי ואבקות הכביסה למיניהן הן ביזיון כשלעצמו.

    בנוסף, תתחדשי על הבלוג וברוכה הבאה

  3. תודה על המידע החשוב. בהחלט שווה לנסות את הטבע לפני כל התחליפים המתועשים.

  4. זאת באמת שאלה מעניינת האם יצרני חומרי הניקיון עודדו "ניקיון יתר" כדי למכור פורמולות חדשות, כאשר לרמת הניקיון הזו אין כבר יתרונות בריאותיים. יש טענה שרמת הניקיון הגבוהה מדי בבתים מערביים מונעות מילדים לפתח חסינות טבעית לחיידקים או מזהמים מסוימים מכיוון שהם לא נחשפים אליהם בגיל המתאים.

    עוד רעיון מוצלח שיש ב"עץ בעיר" לניקיון זה שימוש במי חמצן (שמכילים רק מימן וחמצן). מי חמצן הם מאיץ בערה, כלומר מסייעים להתרכבות של חומרים עם חמצן ועל ידי כך לפירוק שלהם. הם גם יאיצו את הפעולה המפרקת של חומצות, למשל חומץ. צריך להשתמש בהם בזהירות רבה מאוד, כפי שמופיע בהוראות באתר הנ"ל.

  5. ימימה וירון – תודה על התוספות הנכונות והחשובות. הטיפים בתחום הם רבים. לא פרטתי מכיוון שהיה לי חשוב להביא את הרעיון הכללי בפוסט לא ארוך. טוב שיש מערכת תגובות בשביל מי שרוצה לדעת עוד.
    מיכל, תודה.
    נינה, תודה וד"ש לחתולים.

  6. על פוסט סביבתי מחכים ומעשיר
    עוד דבר. קצת מחוץ לקונטקסט, היש בנמצא פתרון ידידותי לסביבה למכבסת המלים הנהוגה במקומותינו, כגון: 'טיהור' 'מבצע' 'מחיר' 'ריכוך אוירי'
    ? וכיו"ב
    כי אם נתבונן היטב כולם נגזרות של התפישה שהבאת למעלה
    לפיה, כתם על החולצה הוא כתם באישיות
    וכן עם התפישה הצרכנית לפיה עדיף לרסס עם מה שעולה פחות
    (-:

  7. יודעת מה?

    הנה גרמת לי לחשיבה מחודשת על מרככי כביסה והנה אני מתחייבת חגיגית לנסות לכבס עם חומץ.

    כמה חומץ צריך והאם משנה איזה?

  8. שועי, אני מסכימה עם כל מילה. החומר שמנקים אתו מילים הוא מהמסוכנים ביותר שיש, ע"ע עופרת יצוקה.
    טלי, כאמור, אני לא מרככת. אבל היום נאמר לי שאפשר גם עם חומץ תפוחים וגם עם הדרים. אני חושבת שסדר הגודל הוא חצי כוס למכונה, תלוי כמובן בכמות הכביסה. אני הייתי מנסה קודם כמות קטנה ולאט לאט מגדילה אם יש צורך. אגב, החומץ בכביסה מונע אבנית במכונה וחוסך צריכת חומרים כמו "קלגון". בהצלחה!

  9. כן, הבנתי שזה בעצם גם במקום מרכך וגם במקום קלגון. כשייגמרו האריזות שנמצאות כרגע בשימוש אני מבטיחה לנסות עם חומץ ולדווח על התוצאות.

    (-:

  10. ולכן אהבתי מאוד את שלט ה"אין כניסה". ובכל זאת אני מנקה מדי פעם כי חייבים.
    אז קראתי ונהניתי מהפוסט, רק לא הבנתי דבר אחד: למה צריך ללכת בין הקיצוניות של החומץ המסריח לאקונומיקה הרעילה? מה, אין שום דבר באמצע?

    ושטיפת כלים עם סודה, זה לא קצת מוגזם?

  11. טלי, בהצלחה. אני מחכה לתוצאות.

    גלית, יש באמצע: מיץ לימון, חומר ניקוי אקולוגי, או חומר ניקוי רגיל – אבל בקמצנות.
    בקשר לסודה – הכוונה לאבקת סודה לשתייה.

    חשוב לי לציין שאין טעם לכפות על עצמנו שינויים בכוח, כי הרי לא נתמיד עם מה שגורם לנו סבל. אם חומץ, לדוגמה, עושה לך רע, אני אהיה האחרונה שתנסה לשכנע אותך להתיז אותו על האסלה.

  12. A clean house is a sign of a wasted life…
    לא שאני לא מתפעלת מתשומת הלב שלך לסביבה ובכלל, ממי שמתחזקים את ביתם בקפידה – אלא שאני חושבת שכדאי לאמץ סטדנרטים שלא מתישים או תובעים יותר מדי זמן ומחשבה.
    מאחר שיש לי חתולים, אין לי ברירה אלא לטאטא ולשאוב כל בוקר, אבל נואשתי מלהלחם בחוקיות שקובעת שככל שהשקעתי יותר בניקיון כך רב הסיכוי שאחת החתולות תהפוך איזו צנצנת נוזל על הרצפה או תיכנס ובפיה שממית עוכה מהמרפסת, שאותה היא תגרור לאורך הסלון בעודה מגרדת את כפותיה הבוציות על מדפי הספרים.
    (ואני, ברגעים כאלה, מביטה בה בגאווה אין קץ ועיניים דומעות מעונג)

  13. לא הצלחתי להבין אם את הבנת שאני משקיעה יותר מדי או פחות מדי בניקיון.
    אגב, גם לי יש חתולים (הם לא צדים שממיות כי הם פדלאות הדוניסטים) שגורמים לי לנקות קצת יותר, אבל לא המון.

  14. חיה וינגרטן permalink

    שנים על שנים אני מטיפה לנושאים שראיתי באתר-ויש לי המון פטנטים מנסיון רב-כולל חסכון במים, שיטות הכנת מזון, נקיון הבית-וכד'-באופן גורף-אני מתגעגעת לימים של סבתי ע"ה שממנה למדתי המון- אין לי מיקרוגל בבית-וזה לא גורם לי לאחר לכל מקום או לסיים דברים אחרים-האוכל מתחמם על התנור בנועם, הבית שלי מודרני לחלוטין "(לצערי)-ויש בו מזגנים, מוצרי חשמל לרוב,קרינה מייננת מרובה וכד'- אי אפשר לוותר
    ובכל זאת-מה יקרה? עוד מאה שנה כל אחד יעמוד על קובית זבל,לבוש בבגד אסטרונאוטים נוגד קרינה,ויתגעגע ללגום מעט מים וללעוס ירקות וכד' כי כל מה שיהיה לו זה קופסאת טבליות של תחליפי מזון- איזה חיים!! נשמח להתראות באתר חיה

  15. תודה על התגובה.
    אם יש לך רעיונות מעניינים לניהול משק בית אקולוגי, את מוזמנת לשתף בהם דרך התגובות, או לשלוח לי דרך "כתבו אלי" ואני אפרסם אותם.

  16. רונית permalink

    ואני הפסקתי להשתמש במרככים לפני שנים אחרי שקראתי סקר צרכנות בעיתון "הארץ" שקבע כמעט חד משמעית שמרככים אינם מרככים. הכביסה יוצאת פחות או יותר אותו הדבר, ומה שכן הם עושים זה משאירים ריח. וגם פה הזולים יותר פועלים טוב יותר מהיקרים והיוקרתיים..
    מסקנה – אם אתם ממש רוצים כביסה רכה תלו אותה בערב והורידו בבוקר, בלי שהשמש תקשה אותה, אם רוצים כביסה ריחנית עדיף פשוט לשים סבון ריחני כלשהו בארון הבגדים.
    שנים שאני מוותרת על המרככים (וגם חוסכת פלסטיק מיותר) ואין כמעט הבדל ברכות בגדי.
    עוד אשליה פרסומית שמצליחים למכור לנו כל פעם מחדש.
    יופי של פוסט, ויופי של בלוג בכלל.

  17. תודה על התגובה. מעולם לא הבנתי מה הקטע עם מרככים, ואחרי מה שכתבת כאן (ולא ידעתי עליו קודם) אני משוכנעת אפילו יותר כמה שזה מיותר. אולי אני אקדיש פוסט שלם לנושא הכביסה.

  18. יש חוממרי כביסה שמונעים את הצורך לשפשף

  19. יש חומרי כביסה שמונעים את הצורך לשפשף

כתיבת תגובה

