Skip to content

כמה ערוצים באמת יש באוטוסטרדת המידע?

8 בפברואר 2009

גבינה עם ערכים

פרק א': מעשה שהיה. לפני כמה ימים, במסגרת העבודה, הגיע לידי טקסט שעוסק במוצר מזון כלשהו, לצורך העניין נגיד שמדובר בגבינה. הכותב, נקרא לו אברם, החליט לפתוח את המאמר בהיסטוריה של הגבינה. רעיון נחמד. אבל, משהו עורר את חשדי – היו בטקסט יותר מדי מילים מלונקקות, היה לו ניחוח של ויקיפדיה. ואכן, בדיקה פשוטה העלתה שאברם פשוט עשה קופי פייסט מוויקי למאמר שלו ולא טרח לציין זאת. על הדרך נוכחתי שבאתרים אחרים עובדות שנכתבו על ההיסטוריה של "הגבינה" סותרות את העובדות שמופיעות בוויקי.
 
פרק ב': תסריט שיכול היה לקרות. בנצי, תלמיד כיתה ט', קיבל שיעורי בית לכתוב סיכום על ההיסטוריה של הגבינה. הנער, שאינו אוהב להיות בנאלי, חשב לעצמו: בטח כל הכיתה תשכתב את הערך "גבינה" מוויקיפדיה, אז אני אדלה את המידע שלי ממקור אחר (אני לא יודעת אם ילדים בכיתה ט' חושבים על המילה "אדלה" דווקא). עשה בנצי גוגל על המילה "גבינה", דילג בתחכומו על הקישור שמוביל לוויקיפדיה, בחר במאמר של אברם, שִכתב אותו קלות והיה מרוצה.
גדעון, אביו הגאה של בנצי, הוא במקרה דיאטן. כמחווה לבנו המוכשר, גדעון העלה את המאמר שחיבר בנצי לאתר התזונה המקצועי שלו.
 
פרק ג': המשכו של תסריט אפשרי. דלית היא כתבת אוכל של אחד העיתונים הגדולים. היא התבקשה להכין פרויקט – אוסף מתכוני גבינה. כפתיח, דלית חשבה שיהיה נחמד לכתוב כמה מילים על ההיסטוריה של המוצר. הכתבת המיומנת הריצה את גוגל, מצאה את המאמר של אברם, קראה ואמרה: יפה, אבל צריך לעשות הצלבות. כמה שורות נמוך יותר, באותו מסך של גוגל, הופיע המאמר של בנצי. דלית קראה, הצליבה, הנהנה בשביעות רצון וכתבה את שלה.
עכשיו משייטים באינטרנט לפחות ארבעה מאמרים על ההיסטוריה של הגבינה שמקורם בוויקיפדיה. מי כתב את הערך בוויקי? אולי עירית שטראוס?
  

 

איור שממחיש את הקונצפט של ויקיפדיה. זה עובד?

 

הקלות הבלתי נסבלת של התרגום

כשהייתי נערה אהבתי לשבת עם מילון אנגלי-עברי ועם דף המילים שהיה מצורף לכל תקליט, ולתרגם שירים מאלבומים שלמים. אם אני לא טועה, הראשון היה "חלום הצבים הכחולים", אלבום הסולו הראשון של סטינג. כך רכשתי באטיות ובהתמדה את אוצר המילים שלי באנגלית. היום, כשאני נתקלת במילה לא מוכרת, אני מתרגמת אותה בהקלקה אחת ובערך באותה מהירות שוכחת את משמעותה. עד היום אני לא מצליחה לחרות כראוי בזיכרוני את המילה haemorrhoidectomy, למשל (שתוכנת בבילון מזהה אבל תוכנת וורד לא). 
 

 

אין חיה כזאת

 

פלאברה

כידוע, תוכנת וורד יודעת לתקן את שגיאות הכתיב והתחביר של המשתמש באנגלית, בעברית היא מעט מתקשה. לדוגמה, היא מזדעקת לנוכח רווחים כפולים באנגלית אך מתעלמת מהם בעברית. אם בכל זאת אתם רוצים להסתמך על כלי האיות של התוכנה, כדאי שתכירו את אוצר המילים שלה: היא מזהה פלאפון אבל לא חמוציות. היא מזהה קראק, אבל לא ברוקולי. היא שמעה על מנצ'סטר וסנטיאגו אבל לא על ג'לג'וליה ואלהמברה.
 
 

6 תגובות
  1. שמחתי לראות כי רכשנו אנגלית באותה צורה
    ולמרבה ההפתעה גם אלבומו המדובר של סטינג היה חלק מאבות המזון שלי לצד so של פיטר גבריאל
    ו-raindogs של טום וייטס
    באשר לויקיפדיה, ולתכנות התרגום, מי שנוסע באוטסטרדת מידע נוסע מהר, אין לוזמן להתעכב על פרטים, נופים, הוא ממוקד מטרה, אפילו לא מעניין אותו עד כמה הפרטים שהוא מגלה נכונים או לאו וכיו"ב
    כשלעצמי, אני מעדיף דרכים צדדיות בהן אפשר לשוט לאט
    או אפילו לעצור את הרכב ולתפוס כמה שעות של הליכה ברגל
    מה שתסכימי איתי, מעשיר לאין ערוך את הנפש

  2. רונית permalink

    את דווקא נראית צעירה.

  3. שועי, גם אצלי SO היה אחד הראשונים, וגם אני מעדיפה דרכים צדדיות, אבל לפעמים נוסעים גם באילון ואז קורות תאונות דרכים.

    רונית, אם הייתי מאוד רוצה יכול היה להיות לי היום ילד בכיתה ט', אבל כאן המשמעות של "בני" היא שם ולא "הבן שלי".

  4. זה מצטרף לערימה המתגבהת והולכת של מה שמפחיד אותי… (-:

    איך להישמר מפרסומות, מאינטרסים מסחריים וכו' אני פחות או יותר יודעת, אפילו די יודעת איך לחנך אחרים לכך (מודעות מודעות מודעות).

    מה שאת מתארת פה הרבה יותר טריקי, ולכן גם יותר מסוכן.עודף ידע גורם לחוסר ידע, למעשה, וכאן, כנגד ההיתדרדרות הזאת, אני חוששת שלזרוק בקבוק פלסטיק לכלוב או קליפת בננה לערימת קומפוסט לא יעזרו.

  5. מה שאת אומרת זה, שלפעמים מחזור יכול להיות רע :)
    אני מסכימה.

  6. הירוק הזה, מהפנט. מה זה? לא ברוקולי!!

כתיבת תגובה

