Skip to content

ירוק'נבלונד

15 בפברואר 2009

בלונד מוכר. ירוק מוכר. מדונה מחמצנת, באגד צובעים את האוטובוסים בירוק. אל תחפשו את ההבדלים

 

 

לא כל הירוק ירוק

 

מתישהו בתולדות האנושות שיער בלונדיני, בעיקר על ראשי נשים, קיבל איזשהו יתרון על פני הרעמות השחורות, האדמוניות והברונטיות. מסיבות שהבלוג הזה לא מתיימר לנתח, היו מי שהפנימו ש"גברים מעדיפים בלונדיניות", ש"בלונדיניות נהנות יותר" ועוד כיוצא באלה. באירופה של הרייך הייתה לבלונד משמעות הישרדותית מצמררת, וגם כאן בארץ השיער הזהוב התחבר אסוציאטיביות לעדות אשכנז, שבעשוריה הראשונים של המדינה הם אלה שהיה להם יותר, ויותר זה טוב להישרדות.
הסיבות, לצורך העניין שאליו אני חותרת, חשובות פחות. מה שחשוב זה שהבלונד תמיד באופנה ובשל כך ראשים מחומצנים רבים נראים בכל מקום, ושיעור האנשים הבלונדיניים בפרסומות גבוה בהרבה משיעורם (הטבעי) באוכלוסיה. ככה זה, בלונד מוכר. תשאלו את אילנית לוי, יעל בר זהר, מירי בוהדנה ומיקי חיימוביץ.
 

אגד היא חברה ירוקה – לא מענים ארנבים באוטובוס!

כשהתחיל הדיבור על הצורך לתת כבוד לטבע, לאכול בריא ולשמור על הסביבה, נולד מושג חדש – האקו שיק. נבטוטים אורגניים החלו לקשט את סלטי החסה, בגדי המפ וכותנה לא מרוססת הופיעו על מסלולי תצוגות האופנה, תיקי קניות רב פעמיים צצו בין הבאסטות. מחובבי הקומפוסט נשללה תווית הפריקים. חנויות הטבע, שפעם היו כוכים מאובקים מדיפי ריחות מוזרים שרק מורות יוגה קשישות ידעו את הדרך אליהם, הפכו לבון טון. מיץ סלק וסלרי אורגני עכשיו זה מה שהיה המילקשייק בשנות ה-80. מהפך תדמיתי מדהים, יש לומר. הכל טוב ויפה, אבל כשהתגלה הפוטנציאל המסחרי של כל הירוק-ירוק הזה, נולדה מחלה חדשה – הגרין ווש.
מיכלי הגז האימתניים של פי גלילות החלו להכריז שהם שומרים על הסביבה, חברת אגד המפויחת יצאה גם היא בכל מיני הצהרות סביבתניות, על בקבוקי שמפו הודפסו הצהרות בנוסח "המפעל שומר על איכות הסביבה", מזון מתועש מסוגים שונים החל להתקשט בהכרזות על חומרים טבעיים בלבד, עלים ירוקים מקשטים פתאום כל לוגו שני. ככה זה, ירוק מוכר. תשאלו את טבעול, אגד, קנור ועיריית כפר סבא.
 

 

סיגריות אורגניות. מימין מוצר אמיתי, משמאל תרגיל בעיצוב

 

הסוכר שהוספנו למיץ הטבעי? מאה אחוז טבעי!

מה עומד מאחורי זה? האם מפעל שמשרדיו מעבירים נייר גרוס לפח המחזור (אבל מזהם את הקישון) יכול לקרוא לעצמו מפעל שומר על איכות הסביבה? האם מיץ תפוזים שעשוי מרכיבים טבעיים בלבד (וביניהם הרבה מאוד סוכר לבן ותפוזים מרוססים) טוב ליהודים?
כדי שיהיה לנו קל יותר לנווט את דרכנו בין מוצרי האבטיח – אלה שירוקים מבחוץ אבל לחלוטין לא ירוקים מבפנים, לבין מוצרי החסה – שבהם מה שרואים זה מה שמקבלים, חברת הפרסום הבריטית Futerra הוציאה מדריך לזיהוי התופעה. גרין ווש לפי הגדרתם הוא: "טענה הנוגעת לאיכות הסביבה שאינה מאומתת או שאינה רלוונטית. הטענה מבוטאת בפרסום, יחסי ציבור או על גבי האריזה, ומתייחסת לאנשים, ארגונים או מוצרים. גרין ווש הוא קונצפט ישן שנולד מחדש במעטה מודרני".
 
הנה כמה דרכים לזהות גרין ווש:
ניסוחים מעורפלים שלא ברור מה עומד מאחוריהם, כמו "ידידותי לסביבה";
מוצרים ירוקים שמקורם במפעל מזהם, כמו נורות חסכוניות שמיוצרות בסדנת יזע בסין;
עיצוב שמשדר מסר ירוק, בעוד המוצר ממש לא כזה, כמו שניצל מתועש עם המון עלים וירקות על האריזה;
טענות לא רלבנטיות שמסתירות את התמונה כולה, כמו מפעל שממחזרים בו נייר אבל כל ההנהלה נוסעת בארבע-על-ארבע;
הטענה ש"אנחנו הכי ירוקים" כשכל היתר הם קטסטרופה ולא קשה להיות טוב מהם;
מוצר שהוא אולי אורגני אבל עדיין מזיק, כמו סיגריות מטבק לא מרוסס.
 

 

מה עדיף?

 

מדונה, אותי לא שכנעת

כמו בלונד מחומצן ומחריב שיער, כך גם הגרין ווש. ספרו לנו מה באמת מסתתר בתוך האריזה, זה יזיק הרבה פחות לסביבה, והאקולוגיה הברונטית שלכם תהיה הרבה יותר משכנעת, גם אם היא צנועה. אתם מוכרים המבורגר? אל תסתירו אותו בעלה של החסה.  ואם אתם רוצים לחמצן, עשו את זה הכי מוחצן, בלי לנסות לשכנע אותנו שזה אמיתי. עדיפה גוון סטפני ממדונה, היא לא מנסה לעבוד על אף אחד.

Advertisements
3 תגובות
  1. אף פעם לא הבנתי את הקטע הזה של הבלונד. זה מגוחך בעיני וזה לא יפה בעיני.

    שחורות שיער יפות בעיני הרבה יותר. יש בהן משהו נשי, טבעי, כובש.

    (ולגבי האוכל: מי שחושב שמיץ תפוזים בבקבוק הוא "טבעי" ושניצל טבעול הוא "בריא", שיהיה בריא)

  2. אלה המכונים בחיפה "הלבניות". הלבניות עצמן לא מזהמות בכלל, יש שם רק אדי מים, אבל הן הסמל הויזואלי הכי חזק לזיהום במפרץ חיפה, והן כבר שנים מוארות מדי ערב באור יקרות ירקרק-תכלת.

    לצידן, המפעלים המזהמים עצמם, אחד המקומות המסוכנים והמסריחים בישראל, צבועים בשלטים של פרפרים, ציפורים וססמאות ירוקות. את חוש הריח זה לא מצליח לשכנע…

    ו"מוצרי אבטיח" זו הגדרה גאונית!

  3. גם הצבע שבחרת לאתר שלך ירוק. זה אומר משהו?
    מעניין שהירקון עדיין נשאר ממותג כביב שופכין, למרות הירוקת המשכנעת שלו.
    אולי אנשים יתחילו לצבוע את השיער לירוק? זה בטח יעזור לאוזון

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: