Skip to content

בשר אחר ושאר ירקות

26 בפברואר 2009

אני עומדת מתחת לטוש, נשטפת בטיפות האחרונות של אקוויפר החוף ומדנטלת את השיניים. תוך העשייה הברוכה הזאת, שתי הבנות מטרידות הולמות בי: האחת, יחסית לבנאדם שאין לו טלוויזיה בבית, אני מכירה די הרבה פרסומות; השנייה, ברוקולי זה מאוד בריא, אבל אם אוכלים אותו, רק חלק קטן ממנו מגיע לקיבה – היתר נשאר בין השיניים הטוחנות. איך שני הדברים האלה קשורים אחד לשני? נעבור לפרסומות.
 

 

לא ממש קשור, אבל נחמד בכל זאת

 

נעבור לפרסומות

1. האמא עומדת במטבח מול צלחת מלאה ירקות קורני בריאות וילד רעב אחד. היא זורקת את הצלחת לאוויר, ובהינף מטה קסם הירקות העסיסיים הופכים לשניצלים קטנים. עכשיו הילד שלא מוכן להכניס אל הפה אוכל טרי, יכרסם את השניצלים שמיוצרים בצורות "שמתאימות לילדים". אמא שלו, שתשלוף אותם מהאריזה הירוקה, תהיה משוכנעת שהיא לא האביסה אותו בג'אנק פוד אל בירקות שפשוט קיבלו צורה אחרת.
אגב, למה ילדים שכבר יודעים ללעוס זקוקים לאוכל לילדים?
2. הפרות של מולר רועות באחו שנפרש מאופק אל אופק, ברקע פסגות מושלגות. את הפרות המאושרות חולבות נשים בלונדיניות (הגמוניה בלונדינית שמגיעה מגרמניה עושה לי קצת לא נוח) ישר לתוך הדלי. הקריין מכריז בשמנו "תודה לטבע!" איך כל זה קשור ליוגורט שמחכה במקרר בסופר? אין לי מושג. ואפילו לא אמרתי כלום על כך שחלב ובריאות זה עניין לחלוטין שנוי במחלוקת.
3. בפרסומת לתכשיר נגד כינים מציינים שילדים הם לא ירקות, אז למה לרסס אותם? כדי שניזכר שריסוס יותר מפחיד מכל כינה, הם אפילו שתלו כמה ילדים בשדה של כרובית ושלחו חקלאי במגפיים להמטיר עליהם חומרי הדברה. אם זה מה שעובר על הכרובית, אולי באמת בריא יותר לאכול את השניצלונים ההם, ממילא כמעט שאין בהם ירקות.
 

 

שתי דוגמאות מתוך קמפיינים של PETA

 

צמחונות אקסטרים

לא להרוג חיות ולא לאכול אותן זה יופי. זה טוב לפרות, זה טוב לסביבה, זה טוב לשכבת האוזון. האנשים מארגון PETA, שנאבקים למען יחס מוסרי לבעלי חיים, נודעו כבר מזמן בקמפיינים מעוררי המחלוקת שלהם. מי שעוקב יזכור בוודאי את קריאתם לחברת בן אנד ג'ריס לייצר גלידה מחלב נשים, שכן זה יותר הומאני מניצולן של פרות.
נשיאת הארגון אינגריד ניוקירק דילגה עוד כמה צעדים קדימה כשפרסמה את צוואתה. לבקשתה של ניוקירק, גופה, כלומר בשרה, או חלק ממנו, יהפוך לארוחת ברביקיו-אדם. "כדי להזכיר לעולם שבשר של גוויה כולו בשר ודם (flesh), לא משנה אם מקורו בבן אנוש או בחיה אחרת, ושמזונות בשריים כאלה אינם נחוצים," כתבה בצוואתה.
היא הוסיפה וביקשה שעורה ייפשט וישמש ליצירת ארנקים או מוצר עור אחר "כדי להזכיר לעולם שבשר אדם ובשר חיה הם אותו הדבר."
אם זה לא מספיק, ניוקירק ציוותה לסיום, שכפות רגליה יוסרו ויהפכו למעמד מטריות או כל קישוט אחר "כתזכורת לשחיתות שבהריגת חיות תמימות."
למרות שאני חולקת עם ניוקירק את תפיסת עולמה, אני חולקת על דרכה. קמפיינים שמבוססים על פגיעה ברגשות הציבור או על הפחדה מופרזת רק יוצרים אנטגוניזם ולכן הפרות, התרנגולות, האווזים והאנשים היקרים מ-PETA עלולים לצאת כששכרם בהפסדם.
ובינתיים, שאף אחד לא יזיז את הברוקולי שלי.

 

 

אינגריד (עדיין בחיים) וידידים

 

13 תגובות
  1. נ. permalink

    ומבדר!

  2. אותי, בתור טבעונית, מכנים הרבה פעמים "קיצונית", בזמן שלי ברור שאורח החיים שלהם הוא מעוות, ובראש ובראשונה הבחירה שלהם שלא לדעת איך מגיע ה"אוכל" לצלחת שלהם, במה זה כרוך, והניתוק הרגשי, גם אותו הם בוחרים, שמאפשר להם בלי להניד עפעף לקנות שניצלים קפואים עם ציור של ציפור שמחה עליהם. [אה, אז אתם *כן* יודעים ששניצלים זה מציפור!]
    ובכל זאת, אני מסכימה איתך לחלוטין שהקצנה של המסרים מביאה לאנטגוניזם. אני מעולם לא הסכמתי לראות תמונות זוועה ממשחטות או מלולי-סוללה, גם (ובעיקר) כשאכלתי בשר. אבל הספיק משפט אחד פשוט ולאקוני שקראתי על איזה סטיקר להפוך אותי לטבעונית. אני מאמינה גדולה בשינוי מהותי, מבפנים, שינוי תפיסה ומציאת הדרך הנכונה להגיד את הדברים.
    וכמובן, אין לשכוח שכשמדובר ביחידים, הכל עניין של מוכנות נפשית. אם מישהו לא מוכן לשמוע, הוא לא ישמע, ולא משנה כמה תיקים תייצרו מעור אדם. לכן השינוי צריך להיות מערכתי, מלמעלה. כשתעשיית הבשר לא תהיה עוד זמינה לאנשים ומקובלת, אנשים לא יהפכו עולמות בשביל לאכול בשר. הם יתרגלו (ויגלו שדגנים וקטניות זה אחלה:) )

  3. :-)

    אהבתי את הפוסט. אמנם אני לא צמחונית או טבעונית, אבל בהחלט מנסה להימנע ככל האפשר ממוצרים תעשייתיים כגון זה שדיברת עליו בפרסומת. (ולא תמיד זה הולך…)

  4. בשר אחר – את יודעת מה זה, או שסתם כתבת?

    (התשובה במהופך: ריזח רשב)

  5. צמחונאית האקסטרים וצוואתה המחרידה
    מעט הדהדה בתודעתי את העובדה לפיה האחראים על הפתרון הסופי במלה"ע השניה היו ברובם צמחונים
    יש בתפישתה העצמית (גם אם זה פוסט- מורטם) אלימות עצמית מתוכנתת מחרידה
    שקשה להבין כמיצג אמנותי או כמחאה פוליטית אלא בראש ובראשונה, כאכזריות נטולת סובלימציה
    שהיתה יכולה להגיח בכל עת גם בחייה עצמם
    כמו מדיאה היוונית שהורגת את ילדיה
    כי היא חשב עצמה נבגדת
    צמחונות היא דבר יפה ונאה (אני ותיק מאוד בעניין) אבל אוי לה עם היא מכסה מיני פתולוגיות
    ועוד יותר אוי לה אם היא היא משמשת באחריתה את האדם לחבור לתעשיית הבשר העולמי, בתהליכי הייצור הבלתי מתקבלים על הדעת
    ברררר….
    גם בזאת דומני כי אני מעדיף את דרכו של מתנגד בלתי אלים, צמחוני אחר למיטב ידיעתי, באפו גנדהי

  6. מסכימה איתך מאוד לגבי חוסר היעילות וחוסר הטעם בצוואה קיצונית כזאת, וחותמת גם על מילותיו המתחלחלות של שועי בהקשר הזה.

    מצד שני, הפרסומות האלה והנסיון המזוייף לקשור בין טבעול או מולר לבין בריאות אכןאדיוטי להפליא גם הוא.

    וגם אני חשבתי, כמו ימימה, עלקונספירציית הברוקולי שיצרתן פה… (-:

  7. נ – תודה.

    ימימה – בטח שיודעת. אבל חשבתי שזה שם גנרי לכל סוגי הבשר שנחשבים מוקצים במיוחד.

    מורן – אני מאוד מסכימה עם מה שכתבת לגבי מוכנות נפשית. אני לא חושבת שהעולם יהפוך מתישהו לצמחוני, כי אכילת בשר מאוד מושרשת בתרבות ובאזורים מסוימים היא אפילו הכרחית. מה שכן, כמו שאנשים לומדים לאט לאט למיין אשפה, אולי ילמדו לצרוך פחות בשר.

    שועי – לפעמים אני נתקלת בכל מיני ניתוחים פסיכולוגיים "מלומדים" שמפרשים את הצמחונות כתוקפנות עצמית. אינגריד היא אולי דוגמה יוצאת דופן לתוקפנות כזאת. וכן, אין כמו גנדהי.

    טלי – הקישור בין מזון מתועש לטבע הוא לא ממש אידיוטי, כי זה מצליח להם וזאת בדיוק הבעיה.

  8. זה לא חדש הרי שכל קשר בין פרסומות למוצרים יכול להיות לפעמים מקרי בהחלט. פרסומות, שפעם היו אמורות לספר לך על המוצר בכדי לפתות אותך, היום פשוט מנסות לעשות אחד משני דברים: ליצור תמונת עולם אוטופית מסוימת שהמוצר איכשהו כלול בתוכה (כולם מאושרים וגם, במקרה, שותים קולה), או להראות לך אימאג' או רעיון שיתקע לך בראש, ינער אותך או יגרום לך לחשוב שמישהו ממש מוכשר חשב על משהו ממש מגניב (או ויראלי) וקישר את זה לשם.רעיונות חזקים ממש גם מפיצים את עצמם.

    במובן הזה, PETA משתמשים בשיטות הכי אקסטרים של פרסומות, בעיקר לדעתי בגלל שהם מרגישים שבשביל משהו "אידיאולוגי" מותר ללכת לקצה של הסקאלה.
    זה אולי לפעמים גורם לזעזוע או הרמת גבה שלנו, אבל את העבודה זה עושה.
    עובדה, הנה אנחנו כותבים על זה.

    ואני לא מאמין שצוואתה אכן תצא אל הפועל, כמובן. זה רק "רעש".

  9. גמאני לא אוהבת אף אחת מהפרסומות שציינת. אם יש אחת שאני כן מחבבת – קשה לי להיזכר בה עכשיו. למרות שיש לי טלוויזיה, ברגע שמתחילות הפרסומות אני פורשת.

    ולעניין PETA – עדיף לנשיאה שתתרכז בהעלאת מודעות בדרכים אחרות. למשל הקמפיינים המצוינים ושיתופי הפעולה עם אמנים. הרבה יותר אפקטיבי. אגב מי זה בתמונה הימנית, עם כל הקעקועים?

  10. שרוב הברוקולי יוצא לך עם הדנטלי 1
    2 שבני אדם עושים פוליטיקה בגרוש על חשבון החיות
    3 שפרסומות נדבקות לנו לאונות במוח

  11. גלית ויואב, מסכימה אתכם שהקמפיינים של PETA הם סופר-יצירתיים. אין לי מושג עד כמה הם אפקטיביים בהפצת המסר. בטוח שהם טובים כיח"צ לארגון. גלית, אני לא זוכרת מי המקועקע, נדמה לי שזה מישהו לא מוכר במקומותינו.

    שלומי, כן, זה נורא עם הברוקולי, אבל אסור להיכנע.

  12. אחלה פוסט בדיוק המידע שחיפשתי תודה רבה על שיתוף המידע.

  13. למדתי הרבה תודה רבהעל השיתוף תמשיך כך מבטיח לעקוב.

כתיבת תגובה

