Skip to content

שאלת הפרה או התרנגולת

23 במאי 2009

יש אנשים שמודעים להשלכות הסביבתיות של צריכת בשר ולסבל שנגרם לבעלי החיים, אבל נוגסים מדי פעם בעכוז של פרה או בירך של תרנגולת, כי הם חשים "שהגוף צריך את זה". מבלי להיכנס לדיון האם הגוף באמת "צריך את זה", נדלג ישירות לשאלה, איזו חיה עדיף לאכול – קטנה עם כנפיים, או גדולה שעושה מוּ?

 מרק עוף כן, פילה מיניון לא.
הרוב יגידו, עדיף תרנגולת. למה? כי בשר אדום מגביר תמותה, כי בשביל שטחי מרעה או מספוא עבור בני הבקר נכרתים יערות גשם ללא הרף, כי הגזים שנפלטים מנפיחותיהם ומההפרשות האחרות שלהם תורמים תרומה נכבדת להתחממות הגלובלית (וכי אם היו מגדלים על השטחים האלה קטניות או דגנים, היה אפשר להאכיל הרבה יותר אנשים והרבה יותר בזול). יש לי אפילו חברה שאומרת שלפרות יש יותר אופי, ולכן שחיטת פרה מעציבה אותה יותר משחיטת תרנגולת. ואה, כן. יש בעולם בערך מיליארד אנשים שעבורם הפרות קדושות.
 
אנטרקוט כן, כנפיים בגריל לא.
ויש שיגידו, עדיף לאכול פרה. למה? כי בשר בקר הוא מקור טוב לברזל (לגוף קל יותר לספוג ברזל מהחי מאשר ברזל מהצומח). אבל הטענה שיותר מעניינת אותי כאן היא הקארמטית: כאשר הורגים פרה אחת, מאכילים הרבה יותר אנשים מאשר כשהורגים תרנגולת אחת: מפרה ממוצעת יופקו כ-200 ק"ג בשר (לא כולל החלקים שהולכים לתעשיית המזון לבעלי חיים) ואילו מתרנגולת מתקבלים כ-1.2 ק"ג. במילים אחרות, בשביל כמות קציצות זהה, על כל פרה צריך להרוג כ-166 תרנגולת, וכידוע שחיטה – במיוחד כשרה – זה תענוג לא גדול בכלל.

 

 
שאלת הגבינה או הפסטרמה
ואם כבר הכנסנו את הרגליים אל הזבל, אז הנה עוד שאלה, במיוחג לכבוד שבועות: מבחינת צער בעלי חיים, מה יותר רע לפרה – כששותים את החלב שלה, או כשאוכלים לה את המותניים?
גם הפעם נשאיר בצד דיונים בריאותיים על סבילות ללקטוז, הורמונים, סיליקון בחלב ומחלות קרדיו-וסקולריות. לא נתייחס גם לאוכל המתועש שתנובה ושטראוס משווקות לנו במסווה של מזון בריאות משפחתי.
 
לאכול בשר זה יותר גרוע מלצרוך חלב, כי בשר זה רצח – זאת מן הסתם תשובה צמחונית רווחת. אבל זה לא כל כך פשוט. מי שראה מקרוב רפת חלב, יודע שהחיים של הפרות שם לא מאוד מענגים: הפיכתן למכונות לייצור חלב, ההתבוססות בזבל, מכות החשמל או מכות סתם בדרך למכון החליבה, שטיפת העטינים בזרמי מים חזקים, הפרדת העגלים מהאמהות מיד לאחר ההמלטה, הזרעות מלאכותיות, צפיפות. או בקצרה, החיים שלהן בזבל. כמובן, אחרי כל זה, גם הן מסיימות את הקריירה בבית במטבחיים. ככה שמבחינות מסוימות אכילת פרה שגודלה במרעה ויועדה לשחיטה אכזרית פחות מאכילה של קוטג'.

 

 
אם מישהו הבין מהפוסט הזה שיש כאן המלצה לאכול בשר בקר, אז יוסטון, יש לי בעיה. בשבועות, יש להניח, אני אוכל חומוס.
 
 

13 תגובות
  1. הרצל permalink

    …הפרות רעו באחו בעונה שמהרעה מצוי,… ניזונות ממזון אורגני…ויש הקפדה על איכות המזון ודחק מינימאלי.
    זה בסדר לצרוך חלב כזה?

  2. הרגת אותי, מה אני יאכל עכשיו?….
    :(

  3. הרצל, זה באמת מה שכתוב על הקרטון שלך? מרשים ביותר. אבל אני לא הבנאדם לשאול אותו אם בסדר או לא לצרוך אותו. מן הסתם זה עדיף על החלב הרגיל.

    שלומי, את אותם הדברים, אבל במינונים אחרים. יותר טחינה, פחות גבינה לבנה; יותר חומוס, פחות סטייקים.

  4. מצטערת, אבל אני חייבת לומר שההליכה סחור-סחור הזאת קצת מצחיקה אותי והרבה מעציבה אותי. הדיונים האלה נראים לי כמו צביעות שאין לה שיעור- או שזה בסדר בשבילך מוסרית לאכול בשר ועוף, או שלא בסדר בשבילך. או שאת מחשיבה בעלי חיים לא אנושיים לבעלי הכרה, או שלא. אני לא מסוגלת להבין את גישת "הרע במיעוטו" שאומרת- נתעלל בחיות, נהרוג אותן, אבל רק קצת. למי שמאמין שזו התעללות ושזה לא מוצדק, אין שום הסבר קביל לאכילת בשר.

  5. הרצל permalink

    כלומר, זה לא שלא כתוב. כתוב גם כתוב, ואפילו הרבה יותר מזה. הבאתי רק את עקרי ורוח הדברים. רק שזה באנגלית מכיוון שאני לא כותב מישראל. אבל אני מניח שגם בישראל ניתן להשיג חלב שמקורו ברפתות שבהן תנאי הגידול של הפרות שונה ממה שתיארת.
    הסיבה שכתבתי את מה שכתבתי היא מכיוון שיש מעין מגמה או אופנה בקרב חוגים מסוימים להיות אנטי חלב ומוצריו. ואז אחרי שמסמנים את המטרה יורים את כל החיצים האפשריים. במה לא האשימו את החלב? אז בין חרם מוחלט על חלב ומוצריו לבין צריכת חלב ללא אבחנה, יש עוד כמה דרכי ביניים. גם מבחינת דרך גידול הפרות, וגם מבחינת דרך ההכנה של החלב.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    ממליץ לבקר בחוות באלגוי שבדרום גרמניה ולראות איך מגדלים שם פרות לחלב. גם משקים שלא מתהדרים התואר "ביו" יכולים לשמש דוגמה.

  7. בבחירה המודעת בין פרה לתרנגולת, על פי עקרונות הבודהיזם כמובן, צריך להבחין לדעתי לא רק בכך ששתיהן santiant beings, ולכן הריגת פרה אחת עדיפה על הריגת 100 תרנגולות, אלא גם על מידת הסבל שנגרם להן בתהליך (גידול עד שחיטה). יש יסוד סביר (ומבוסס ניסויית) להניח שתרנגולת לא יכולה להרגיש אותה רמה של כאב, ובטח לא סבל, שמרגישה פרה. מדובר בחיה עם מערכת עצבים הרבה פחות מתוחכמת, שלא לדבר על מוח. במילים אחרות, אם להפחית סבל בעולם אנחנו מעוניינים, תנו לפרות לחיות ומלקו את ראשי התרנגולות.

    (הכותב מבקש לציין כי הוא לא אוכל לא פרות ולא תרנגולות)

  8. טרישי, מבחינתי לא מוסרי לאכול בשר ואני צמחונית אדוקה. אבל אני מנסה להיות מעשית, ויודעת שהעולם לא יהפוך לצמחוני, בטח שלא בבת אחת. יותר הגיוני, לפחות בשלב זה, לעודד להפחתה בצריכת הבשר.

    הרצל, כאן אין רפתות כאלה.

    תומר, ההשוואה היא לא בין פרה אחת לתרנגולת אחת, אלא בין פרה אחת ל-166 תרנגולות, וזה מאוד מסבך את העניין. אבל יש עוד עובדה שמחזקת את הצד שלך: מהתרנגולת מנצלים אחוז הרבה יותר גבוה של משקל הגוף לאכילה.

  9. כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא
    תופס גם לבע"ח, בעיניי
    עם זאת,לאדם שמור מקום מיוחד בעיניי
    למשל, משונה בעיניי, כי המנגליסטים של מירון בל"ג בעומר אינם הולכים אחרי הוראת האר"י לר' חיים ויטאל, שאסרה עליו להרוג אפילו יתוש או רמש (שער הגלגולים)
    זאת לעומת, מקובלים אחרים בצפת, בני דורו, שראו באכילת בע"ח בקדושה, את שחרורן של נפשות צדיקים שהתגלגלו בבעל החיים על עוונות מינוריים (בד"כ מדובר בטעם אכילת דגים בשבת)
    אף אני צמחוני די אדוק כבר שנים ארוכות, אבל אני רואה זאת את בחירתי האישית ואיני מנסה להפיץ אותה (שחר, אני לא מתכוו לבקר חלילה, זו רק אמירה אישית לגבי דרכי)
    אבל באופן שבו פועלת תעשיית הבשר העולמית, ובפרסומות לצריכת בשר, יש לטעמי מקום לפגם למכביר

  10. שחר, בלי להיכנס לכל הדיונים פה (אני טבעונית, כך שברור מה השקפתי על העניין), רק רציתי לומר שלא חייבים לאכול רק חומוס בשבועות. אפשר לעשות גם עוגת גבינה טבעונית (מטופו וחלב סויה). טעים, מוסרי ואפילו די קל להכנה.

  11. שועי, אני מסכימה איתך לגמרי: "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא. תופס גם לבע"ח, בעיניי" ומסכימה איתך גם לגבי מקומו המיוחד של האדם (אם אצטרך לבחור בין אדם לתרנגולת אציל את האדם). חבל שהממסד הדתי בישראל עושה כסף משחיטה במקום לעורר מודעות לצער בעלי חיים.

    מורן, כמובן שלא רק חומוס. אני לא אוהבת את הניסיונות לחקות את הגבינה. החיים יפים גם בלי מוצרי חלב ועוגות גבינה. מטופו אני עושה מאכלי טופו. ובהזדמנות זו, תבורכי על פועלך למען החתולים!

  12. מזמינה אותך לקרוא באתר שלי

Trackbacks & Pingbacks

  1. … וחיות אחרות | רב פעמית

להשאיר תגובה

