Skip to content

משהו על צימוקים ומתכון משופר לעוגיות בלגן טבעוניות

15 ביוני 2010

האפייה הטבעונית מאתגרת. קשה, ובעצם בלתי אפשרי, להתחרות בכל המוסים, הקציפות והמרקמים האווריריים כשמקפידים על הימנעות ממוצרים מהחי ומיכימיקלים. זה לא אומר שלא יוצאים דברים טובים. להפך.

אני אופה בשני מצבים: אחד, כשנגמר הכיבוד, שני כשאני צריכה לעשות ריסט למוח. לפני כמה ימים שני המצבים התלכדו והחלטתי להכין עוגיות עם צימוקים. קניתי צימוקים רגילים (כלומר לא אורגניים) וכמעט ויתרתי על הכול אחרי שקראתי את תווית המוצר. הרשו לי לשתף אתכם: היו שם Glazing Agent E905, כלומר חומר זיגוג, וסולפור דיאוקסיד, שהוא נגזרת של פחם וחומר משמר רעיל. במקום לזרוק את הענבים-לשעבר המסכנים, החלטתי לנקות אותם. שמתי אותם במים, שמייד הפכו עכורים והדיפו ריח של גופרית. אחרי כמה שטיפות וייבוש, השתמשתי בהם. לכם אני ממליצה להחליף אותם במשהו קצת פחות רעיל – אין עם זה בעיה, תיכף תראו איזה מתכון דמוקרטי הבאתי לכם.

עוגיות פרי סטייל טבעוניות

צריך:

1.5 כוסות קמח מלא

קורט מלח

1 כפית שטוחה אבקת אפייה

1 כפית שטוחה סודה לשתייה

0.5-0.3 כוס סוכר חום

2 כפות גדושות מאוד חמאת שקדים

1 תפוח מגורר

0.5 כוס או קצת יותר תוספות, שיכולות להיות צימוקים, שוקולד מריר קצוץ, אגוזים למיניהם, פירות יבשים – כל דבר בחתיכות קטנות

מעט שמן לשימון התבנית

כך עושים:

מערבבים קמח, מלח, א. אפייה וסודה לשתייה. מוסיפיפים סוכר ומערבבים שוב. מוסיפים את יתר החומרים ומעבדים עד לקבלת בצק אחיד במרקם נוח לעבודה.

משמנים תבנית, מחממים תנור ל-200 מעלות צ', ויוצרים עוגיות פחוסות. אופים עד להזהבה. העוגיות רכות עדיין כשמוציאים אותן מהתנור, אך מתגבשות סופית עם הצינון. הן נשמרות היטב לפחות 10 ימים בצנצנת סגורה.

הערות: הקפדנים יקררו את הבצק מספר שעות ואז ייצרו עוגיות אחידות בגודלן ובצורתן. אני לא הקפדתי. אם מוסיפים שוקולד, אז: א. למען הטבעונות הקפידו על שוקולד מריר ללא מוצרי חלב; ב. שמרו את העוגיות במקרר בקיץ.

בגלל שהעוגיות הן קינוח, צריך לאכול משהו לפניהן. אז הנה מתכון בזק לירקות צבעוניים במעטפת אורז פריכה. אין צורך לדייק בכמויות וגם לא בסוגי הירקות. השילוב שכאן נחמד כי הוא מאוד צבעוני ולסלרי והגזר יש מתקתקות כיפית. אגב, דפי אורז ממולאים וקלויים הם בעיניי מהמאכלים החושניים ביותר. נסו ותבינו.

אני לא אוהבת אוכל שרוף, אבל תמונות שרופות לפעמים נראות לא רע

צריך:

מעט שמן זית להקפצת הירקות

1 שורש סלרי קלוף וחתוך לגפרורים

2 גזרים בינוניים חתוכים לגפרורים

0.3 כוס אפונה טרייה או קפואה

לתיבול: מלח או מעט רוטב סויה, כמה טיפות של מיץ לימון

כ-10 דפי אורז

מים לטבילת דפי האורז

שמן זית לשימון התבנית ולמשיחת המעטפות

עושים:

מקפיצים את גפרורי הסלרי. כשהם משנים צבע מוסיפים את גפרורי הגזר, אחר כך את האפונה. מתבלים במלח או בסויה. אם סויה, אז במתינות, שלא ייצא רטוב. מקפיצים עד שהירקות רכים אך עדיין פריכים.

מניחים דף אורז בצלחת מים עד שהוא מתרכך. מוציאים אותו, נותנים לו לטפטף מעט ומניחים בעדינות על מגבת. שמים במרכז דף האורז כשתי כפות מהמילוי וסוגרים לצורת מעטפה. מניחים את המעטפות בתבנית משומנת ומורחים במעט שמן. מחממים את הגריל ל-200 מעלות ואופים בנשך כמה דקות עד להזהבה קלילה. אוכלים מייד.

(מתכון זה הוא גרסה משופרת למתכון שהופיע בפוסט יום העצמאות שלי)

3 תגובות
  1. הנה הוכחת שאפיה טבעונית אפשרית

    בוודאי שהיא אפשרית.

    אנסה המתכון המוצע מחר. נראה טעים.

    ענבים וצימוקים לא אורגנים הם כנראה במיוחד ספוגי כל מיני דברים רעים.

    יש לי גם דפי ארוז שנשכחו ואם תאריך התפוגה לא עבר – אז אנסה גם את מילוי הירקות. הפעם בעצם אצטרך לבקש שיכינו עבורי כי אני חבולה ביד. אני אעזור במבט ועידוד.
    וכדאי להוסיף למתכון גם נבטים.
    אותם אני יכולה לגדל גם ביד אחת – נבטוטים של פולי מאש ועדשים (לפני שגדלו להיות נבטים גדולים). זה כף, בריא, טבעוני וטעים.

    הנחיה יש למשל באתר של בודהה בורגר, המסעדה הטבעונית.

  2. המתכונים נראים מצוין. שלחתי לאימא שלי…
    במטבח שלי האפשרויות מצומצמות מדי, וגם אין לי מושג איפה קונים דפי אורז :)

  3. מחסנאית, ספרי איך יצא. הנבטים והנבטוטים בהחלט מתאימים, זה מתכון פרי סטייל שמתאים לאלתורים.
    גלית, מה זה התירוצים האלה? את צריכה לראות איזה מטבח זעיר, ישן ומאפן יש לי. דפי אורז יש בכל חנות שמוכרת מוצרי מהמזרח ובחנויות טבע

להשאיר תגובה

