Skip to content

היוגורטים האלה, אמר בבוז מוטי מעספור

30 ביוני 2010

וצדק.

העספוראים השתמשו במילה יוגורט ככינוי גנאי לעמית פלד (המוכר גם כילד חרא), כנראה בגלל שיוגורט זה דבר לבן ודליל שמאוכלס בקופסת פלסטיק. דיאטנים לעומת זאת, משבחים את המוצר ואפילו ממליצים עליו גם לאלה שאינם מעכלים היטב לקטוז. אני בעד מוטי, קצר, ניוטון ואיציק.

יוגורט

אז מה יש לי נגד היוגורט?
נגיד שלא אכפת לי מהסבל שנגרם לפרות ברפתות החלב,
נניח שלא מגעיל אותי לאכול מוצר שחומר הגלם שלו מגיע ממקום לא בריא וממש לא אסתטי (אני לא אשתמש עוד פעם במילה חרא. יש גבול),
לצורך הדיון גם לא נחפור בסוגיה אם אנחנו אמורים לאכול חלב אחרי גיל הינקות,
נתעלם אפילו מכל פרשיות הסיליקון למיניהן שמפארות את יצרניות החלב,
לא נזכיר, אפילו במילה, את העובדה שכל מוצר חלב משאיר אחריו פסולת פלסטיק לא מתכלה ולא מתמחזרת שעולה לכם יותר ממה שיש בתוכה (תסתכלו פעם על מארז "גמדים" ותראו את היחס בין כמות המוצר לכמות הפלסטיק),
נגיד שכל מה שמעניין אותי זה אני.

פרוזן יוגורט (צילום size8jeans)

היוגורטים המתוקים מלאים סוכר לבן, חלקם גם פירות במצב שהירקן שלכם לא היה מעלה על דעתו להכניס לחנות.

מהיוגורטים 0% נלקח השומן, אך על היעדרו מפצים בתוספת סוכר.

ביוגורטים ללא סוכר יש ממתיקים כימיים, חלקם מצטברים בגוף ולא מופרשים ממנו.

אבל נגיד שאתם אוכלים יוגורט לבן. נקי. כמו החיוכים האריים בפרסומות של מולר.

זוכרים? יוגורט עשוי מחלב שמגיע מחיה שחורה-לבנה שקוראים לה פרה.

פרות ברפת תעשייתית חיות בצפיפות, לכן, כמו כל אורגניזם שחי בצפיפות ובסביבה הומוגנית, הן חולות יותר ומקבלות אנטיביוטיקה לעתים קרובות.

כדי שפרה תיתן חלב היא צריכה להמליט. כדי שהיא תמליט יותר היא מקבלת הורמונים.

הפרה הישראלית שיאנית בתנובת חלב. אחד מתוצרי הלוואי של השיאנות הוא דלקות עטין. עטין מודלק נחלב למיכל נפרד. זאת כמובן בהנחה שהרפתן שם לב לכך שהעטין מודלק.

פרה, בניגוד למיתוס, לא אוכלת תלתן אורגני ועשבי בר רעננים. היא אוכלת אספסת מרוססת ולפעמים גם זבל עופות. בניגוד לענבים שלכם, אף אחד לא שוטף את האספסת של הפרות מהריסוס לפני שהיא מוגשת להן.

יוגורט? (צילום: Yomi Yomi)

כמו כל סוגי הג'אנק פוד האחרים, גם לגבי יוגורט אני לא חושבת שהעולם או המערכות הפרטיות שלנו יקרסו אם נאכל מהם מדי פעם. הבעיה היא שיוגורטים משווקים כמזון בריאות. בעיקר האקטימלים המטופשים. אם היו מוכרים אותם כמו שמוכרים ביסלי, העסק היה הוגן הרבה יותר. אף אחד לא מנסה (בינתיים לפחות) לשכנע אותנו שביסלי גריל הכרחי לבריאות ושנחטוף אוסטיאופורוזיס אם לא נאכל שקית ביום. כולם יודעים שהוא זוועה קולינרית, ואלה שהוא טעים להם אוכלים אותו, בדרך כלל בידיעה שהוא כל כך טעים להם, שזה שווה את האצבעות השמנוניות ותועפות המלח. היוגורט לעומת זאת לבן ותמים, ומכיוום שקל הרבה יותר להכניס אותו לתיק בבוקר מאשר להכין כריך, הוא בשביל רבים, או רבות, בעצם, ארוחת צהריים קבועה. באסה.

סידן אגב, יש גם באוכל אחר. אמיתי. בהזדמנות, שמישהו יסביר לי למה לאכול יוגורט בטעם סלט פירות כשאפשר פשוט לאכול סלט פירות?

18 תגובות
  1. ומה עמדתך לגבי יוגורט כבשים? יוגורמה, נגיד?

  2. קטלני, רהוט ומשכנע, את עושה זאת שוב, אני שוכנעתי, גם כך אני צורך את הדברים הללו מעט מאוד, גם בגלל כאבי הבטן שזה עושה. צילומי הסוכריות צבעוניים בצורה מלאכותית ביותר ובצורה נפלאה באותה המידה…

  3. טלי, תעשיית חלב הצאן מוכרת לי פחות. בגלל הטבע השונה של החיות, שם נקי יותר והטיפול עדין יותר, אבל לא נראה לי שההבדלים מהותיים. הכבשים והעזים לא רועות באחו בחברת הצאצאים שלהן וגם היוגורטים שלהן מוכנסים לפלסטיק. אם הייתי אוכלת מוצרי חלב מתועשים, כן הייתי אוכלת צאן, אבל ממחלבות קטנות ורק את המוצרים הנקיים ולעיתים רחוקות.
    שרון, תודה. האתגר הוא לשכנע את החברות שלי שאוכלות גביע דנונה כל יום :)

  4. פוסט מעולה! וחשוב! תודה

  5. ישראל ישראלי permalink

    רוב הנכתב נכון. אך כך רוב האוכל הנצרך, בשרים? ירקות ופירות מרוססים? דגים קפואים מסין [ראיתם פעם בריכת דגים סינית? אני ראיתי ], סלמון שבחיים לא ראה ים, קטניות מובאות מטופלות גנטית שאסור ליבא לכמה מארצות אירופה. אפשר להמשיך ולהמשיך ולהמשיך. עדיין לבן-לבניה 3% מכיל פחות רוע וצרות ומכאיב פחות לבע"ח מבשר עוף. אין רפת ואין לי כל קשר לעסקי החלב. באשר למזון אורגני הצביעות והכזב הנם בכלל בשיא. אבל מה? האוכל האורגני יפתור את בעיית הרעב העולמי על כל טון שמייצרים בשטח מוכרים בחנויות עשר.

  6. תקשיבי, אני לא אוהבת יוגורט בכלל, והנימוקים שלך מאוד משכנעים (מה לגבי חלב עיזים, אגב?) – אבל התמונות ממש מגרות, הורסות לך את כל התזה… ;)

  7. נינה, תודה.

    ישראלי, בגלל דברים כמו שכתבת צריך להפחית בצריכת מוצרים מהחי. אני לא מסכימה איתך שבמוצרי חלב יש פחות רוע מבשר עוף. בסופו של דבר גם הפרה החולבת נשחטת בסבל וזה אחרי כל העינויים ברפת. רוב המוצרים האורגניים באמת יקרים מדי כרגע, אבל בכל מקרה ירקות ופירות, גם מרוססים (תלוי עד כמה), עדיפים על מוצרים מהחי.

    גלית, בקשר לחלב עזים, תקראי את הגובה הראשונה שלי. התמונות מגרות?! אף אחד משלושת המוצרים לא היו נכנסים לפה שלי.

  8. הרצל permalink

    אני משתדל לשתות כל יום חלב ואם מתאפשר לי, גם לאסי על בסיס יוגורט.

    המסורת האיור-וודית בת אלפי השנים, רואה בחלב, ובחלב פרה בפרט, מזון על.

    למרות שאני מחשיב את עצמי כמי שדי מודע לתזונה בריאה, לחשיבות של שימור הסביבה, ואפילו בעוונותיי אני תורם מידי פעם לgreenpeace , הרי לעתים קרובות התחושה שלי למקרא הפוסטים כאן היא של יריית החץ ולאחר מכן ציור המטרה.

  9. אני ממש שמחה על הפוסט וההסברה האלה.

    אני לא בטוחה שהכל ירתעו מהמתיקות הצבעונית והרעילה של הסוכריות שקשרת ליוגורט. עד גיל מסויים (לפעמים אפילו גיל מופלג) יש מי שאלה משוש חייו .

    בהזדמנות הזו, ועל מנת להוסיף מידע חשוב לשוחרי הבריאות בדבר הנזק של החלב אני ממליצה על הספר "מחקר סין", שקניתי בסופרמרקט ב- 20 ש"ח. ( יש שם גם ספרים. בדרך כלל בעינייני בישול ותזונה ובטעות כנראה גם את זה ). הלינק הוא לסיכום רחב וממצה באתר של אנונימוס.

  10. הרצל, כדבריך, האיור ודה התגבשה לפני אלפי שנים. פרות אז לא גודלו ברפתות מתועשות ומוצרי חלב לא יוצרו במפעלים. אתה מוזמן לסתור את הכתוב פה ובפוסטים האחרים שלי בצורה קונקרטית.

    מחסנאית, לי הסוכריות הצבעוניות נראות כמו רעל… באמת מפתיע שהספר היה בסופר. הייתי מצפה לספרים כמו "למה לאכול שלושה מוצרי חלב ביום". הלינק לא עובד, אגב

  11. גם לי הסוכריות נראות כמו רעל, זועקות "לא להתקרב". למרבה הצער לא לכולם.

    מצטערת על הלינק השבור.

    זו הסקירה על הספר " מחקר סין"
    http://veg.anonymous.org.il/artcampbell.html

  12. הרצל permalink

    המשפט:
    "לצורך הדיון גם לא נחפור בסוגיה אם אנחנו אמורים לאכול חלב אחרי גיל הינקות"
    היה נכון גם לפני אלפי שנים. ואין לו קשר לדרך יצור זו או אחרת.

    כן, יש מה לשפר בתהליכי יצור החלב ואולי אפילו מה שיותר משמעותי, בדרך ההכנה והצריכה שלו בבית, אבל את מנסה לפסול צריכת חלב ומוצריו ולא רק לבקר תהליכי יצור.

    מי שקורא את דברי אנשי תנועת האנטי חלב, יכול לחשוב שכל הצרות שנפלו על האנושות בעשרות השנים האחרונות מקורם בצריכת חלב. אני יכול להעיד על עצמי שלמרות שחלב הוא חלק רגיל מהתזונה שלי לאורך הרבה זמן, משום מה כל הצרות
    הנוראות האלה פסחו עלי. אני מניח שאני לא יוצא דופן.

  13. הרצל, אל תכניס לי מילים לפה. כתבתי במפורש: "כמו כל סוגי הג'אנק פוד האחרים, גם לגבי יוגורט אני לא חושבת שהעולם או המערכות הפרטיות שלנו יקרסו אם נאכל מהם מדי פעם." זה אומר שאני לא חושבת ש"כל הצרות שנפלו על האנושות בעשרות השנים האחרונות מקורם בצריכת החלב."
    אני פשוט חושבת שעדיף לצמצם משמעותית את צריכת מוצרי החלב המתועשים, גם בשביל בריאות האדם, גם מטעמי צער בעלי חיים וגם מטעמי סביבה.

  14. הרצל permalink

    ההערה לגבי תנועת האנטי חלב בפסקה האחרונה לא התייחסה לאדם מסוים אלא למכלול התבטאויות במסע נגד החלב מצד אנשים שונים. מי שנחשף במקצת להתבטאויות כאלו יכול להבין במה מדובר.

  15. אסף permalink

    הרצל, על מה אם כן, על ההתלהמות? הפוסו של שחר נראה לי (צורך מוצרי חלב)מעניין ומאוזן. נראה לי גם כאילו אתה הוא זה שירית חץ בלי כל כך לברר מה המטרה כאן. קצת חומר למחשבה עוד לא הרג אפאחד/ת

  16. בסייפא התייחסת למקורות אלטרנטיבייים לסידן. תוכלי לפרט?

  17. אפיסקה (שמח אצלכם שם!), מזונות לא מהחי עשירים בסידן לדוגמה הם טחינה, טופו ומוצרי סויה שונים, חרובים, סברס, לימון, זיתים, תפוז, שעועית לבנה,פאפיה, פטל שחור, גזר, שקדים, דבלים, חילבה, גרעיני פשתן (המידע מתוך מניפת המזונות של אבישג נבו)

Trackbacks & Pingbacks

  1. היוגורטים האלה, פוסט המשך « רב פעמית

כתיבת תגובה

