Skip to content

זבל יקר שלי

17 במאי 2011

הקומפוסט משגשג, העץ מלבלב, הנענע מבשמת את האוויר והחתולמפלצת סתם אוהב להצטלם

לפני ארבע שנים, כשעברתי לגור כאן, התחלתי להפריד באופן קבוע את האשפה האורגנית משאר הזבל. זה היה קל – השכן נ' אלתר מתקן קומפוסט בחצר האחורית וכל מה שהייתי צריכה לעשות זה לרוקן לשם את שפע הקליפות, הקלחים ועלי הכרובית המיותרים שלי. נ' טיפל במתקן והשתמש בקומפוסט לטיפוח הצמחים שלו. אבל לפני כמה חודשים נ' ובנות משפחתו עברו דירה ואני הייתי צריכה להתמודד עם הזבל שלי בעצמי. בהתחלה טמנתי אותו במעבי שיחים ומתחת לערמות גזם וקיוויתי שהשכנים לא ישימו לב. כדי לא להיתפס, עשיתי את זה בעיקר בשעות החשכה. זה היה חסר תוחלת.

היסמין היה קצת חלושעס, אז תגברתי אותו בקומפוסט וזכיתי בשיח פלפל או עגבנייה (בקרוב נדע)

התחלתי להתלבט איזה קומפוסטר ארכוש, איפה אמקם אותו ואיך אצליח לתפעל אותו בעצמי. בסוף החלטתי לוותר על מתקן וללכת על ערמה. מיקמתי אותה מתחת לעץ בחצר המשותפת, למרות שלנוכח מצבו הפתולוגי באותו זמן, חששתי שבקיץ הקומפוסט ייאלץ לעבור דירה כדי ליהנות מקצת צל. בינתיים סיכמתי עם השכן א' שגר מעבר לשביל (ואולי מוכר לחלקכם מעלילות זיגמונד בשכונה) שיעביר אלי את הגזם הרך והעלים שהוא דולה מהגינה שלו. א' מודה שהוא מגדל צמחים בעיקר בגלל שהוא נהנה לגזום אותם.

פסי

ופלורה

התוצרת שמגיעה מהחצר של א' משמשת כחומר הכיסוי לערמה שלי, והיא עושה את זה מעולה. מצטרף אליה הגזם מפסי ופלורה שלי, שממשיכות לגדול כמו על שמרים וצריך לגזום אותן כל הזמן. ערמת הקומפוסט עצמה כלל לא מעוררת חשד, והשכנים לא ידעו במה מדובר עד שאמרתי להם שזה קומפוסט.

הנענע-מנטה (אתם יודעים שהיא קרובה של המרווה ושייכת למשפחה עם המון זנים פסיכוטרופיים?)

יצא לי קומפוסט בונבון! סביב הערמה צמחו שני סוגים של נענע מדהימים בארומה שלהם, וזה כמעט בלי שאשקה. העץ החולה הפליא בלבלוב ירוק ובריא. קומפוסט מוכן שהעברתי לעציצים שלי גרם לצמחים להגיד לי תודה בדרכם השקטה והריחנית לעיתים. והכי חשוב – בזכות הקומפוסט אני כמעט לא צריכה לרוקן זבל לפח הרגיל ואין לי שום צורך בשקיות אשפה.

התפרחת העצומה הזאת שייכת לקקטוס דמוי הפרח שמאחור

 עץ התות גמל לי השנה בתותים מתוקים-דבש, למרות הצבע המטעה ולמרות שהוא עדיין עצון קטן וצעיר

הלימון הננסי עוגן לעמוד בעזרת צעיף ברכה טיבטי (קאטה). איך אומרים הטיבטים על כל הפוצ'קעריי שלהם? גם אם זה לא מועיל, זה בטח לא מזיק 

11 תגובות
  1. תסבירי איך ובאיזה צד של הגינה ואם חייבים עץ. בבקשה. יש כאן חצר, רצון והרבה זבלללל :)

    • הי חלי,
      הצד של הגינה לא משנה ולא חייבים עץ. מה שצריך זה פינה מוצלת, לפחות חלקית. אפילו אפשר להעביר את הערמה/קומפוסטר מדי פעם ממקום למקום כדי לצ'פר עוד אזורים בגינה. יש לי חברים ששמו את הקומפוסטר שלהם מתחת לעץ שסק והם מדווחים על שינוי אדיר לטובה באיכות של הפרי.

  2. המוציא זבל מן הארץ והופך אותו לזהב של הטבע?
    נראה שמח מאוד בגינה שלך, אין מה לומר :)

    • לגמרי המוציא :) אכן שמח בגינה, אבל חשוב לציין שאני משקיעה בה מעט מאוד זמן ועוד פחות מזה כסף. זאת גינה שמגדלת את עצמה והצמחים כאן מסננים את עצמם לפי שיטת החזק שורד

  3. עידן permalink

    זו עגבניה. לפלפל עלים פשוטים.
    היא תשתלט מהר מאוד על היסמין, אז לטובת שניהם, כדאי להזיז אותה.

  4. מקסים כל הכבוד!!!

  5. מצוין, שחר!

    פסי ופלורה שלך עוררו אצלי געגוע לפסיפולרה המפוארת שכאן שנרצחה בדמי ימיה (אבל קום תקום לתחיה, לאט לאט…) והקומפוסט – ברשותך, אני חולקת את מה שאני עושה":

    בתוך שק ענק כזה שהגיע מאתר בנייה שמים שכבה אחת של גזם/עלים יבשים וכו' ועל זה זורקים קומפוסט (ה-כ-ל חוץ מדברי בשר וחלב, כן מותר קליפות ביצים. אני יודעת שאצלך אין אבל לגמרי מותר, רצוי לקווצ'ץ' אותן קצת. אחרי כל שכבה של זבל אורכני מכסיפ בגזם וגם במים ו…זהו. כשהשק מתמלא (לוקח חודשים) סוגרים אותו (בכלל כדאי להניח עליו אבנים כבדות מפאת חתולים משוטטים) לחצי שנה בערך שיבשיל בזמנו החופשי ופותחים שק חדש.

    עד שהשק החדש מתמלא – בישן יש קומפוסט משובח לתועלת הגינה.

  6. תודה, שלומי. בקרוב אצלך?
    טלי, הרעיון של השק נשמע גאוני!

  7. לא יודעת אם גאוני, הוא נבע מחולשה פיזית וקושי למצוא מתנדבים שיחפרו בור עמוק מספיק אבל זה מתגלה כקלי קלות וכל שק מחזיק מעמד איזה שתי נאגלות כאלה לרוב (שנה בערך) עד שהוא מתחיל להתפורר.

  8. ולמרות הכול, 99% מהגברים פוריים.

כתיבת תגובה

