Skip to content

חולדות על קוקאין ומלפפונים חמוצים

15 באוקטובר 2012

היום, אחרי הפסקה של שנה, שבתי לכבוש את ספסל הלימודים. נעים. המרצה הנמרצת בחרה באורח הגיוני למדי לפתוח את השיעור בתיאור הרקע האקדמי שלה. היא נוירופסיכופארמקולוגית, חוקרת קוקאין, לא סתם. אחד המשפטים הראשונים ששמענו ממנה היה: "לא עבדתי עם מודלים ממוחשבים, עבדתי עם חולדות. ניתחתי מוחות של חולדות, הרבה חולדות." גמעתי בדממה את הקפה שלי ונזכרתי שוב שיש דברים אחרים שעדיף לכבוש, אפילו שבדרך כלל אני אוהבת לימודים.

 אגב, אחת ממסקנות המחקר הייתה שכאשר החולדות בדיכאון עמוק, אין להן מספיק דופאמינים, כך שאפילו קוקאין לא מזיז להן.

++++

 לפעמים החסדים הקטנים, הפצפונים, הם אלה שעושים לך את היום, ולנוכח האימה הניאו ליברלית שהשלטון ממיט סביב – רצוי גם שהם יהיו זולים. אז אני מוצאת את עצמי עומדת בסככה של הירקן ומביטה ברוך אל ארגז המלפפונים. שוכנים שם יצורים ירוקים, פעוטים וחמודים לעין שיעור – מלפפונים בלדי. הם קטנים במיוחד, אפילו לסוגם, כהים, מחוספסים במקצת ומתפצחים בפה. הם ארומתיים, טעימים ומלאי הבטחות של רעננות וכלורופיל. אני מחייכת אליהם והם משיבים אלי קרינה אלקטרומגנטית באורך גל של 540 ננומטר. מקסימים!

אני שולפת את השקית הכי גדולה שהבאתי מהבית ומתחילה להעמיס. גם במלפפונים הגודל כן קובע וכדי להגיע אל הזעירים ביותר יש לנבור ולדלות אותם ממעמקי הארגז, כי כידוע הקטנים תמיד נופלים בין רגליהם של הגדולים. במכונית אני לא מתאפקת ומנשנשת אחד או שניים, עם הריסוס והכול. טעים.

אבות ובנים

ירקות בלדי מעוררים בי רגשות מעורבים של חמדה וחשש: מצד אחד, הם במקרים רבים (אבל לא תמיד) טעימים יותר מיבולי המעבדה ומהמוטציות שנוצרו במכון וולקני. מצד שני, הם נוטים להגיע משטחי הרשות ושם לא ידוע לי מה קורה מבחינת הפיקוח על הריסוסים. מצד שלישי, גידולים ילידיים אמורים להיות חזקים ועמידים יותר בשל התאמתם לתנאי האקלים והאדמה ולכן לדרוש פחות התערבויות כימיות. ירקות אורגניים לא זמינים לי כרגע, חוץ מהמעט שמגיע מהגינה של אחי.

 אבל אנחנו כאן בענייני כיבושים. הלהיט הנוכחי במטבח שלי הוא מלפפונים חמוצים בטעמים. במקום השמיר שנהוג להוסיף לצנצנות הכבישה, אני משתמשת בשילובים שונים של עשבים, בעיקר מהעציצים שלי, ובעלי גפן טריים לחתימת הצנצנת. התוצאה מעודנת וטעימה להפליא וכמובן נקייה מחומרים משמרים, מתוספת סוכר ומ-BPA שמצוי בקופסת השימורים עצמה. כן, ידוע לי שיש אפילו בצנצנת שלי המון נתרן.

לפני ואחרי

השילוב האחרון, נענע ואורגנו, יצא נפלא. עדיין אפשר למצוא עלים ירוקים על הגפנים וכדאי לנצל אותם. אם אין, מוותרים. אין טעם לקנות עלי גפן משומרים להכין חמוצים. שחקו עם הרכב העשבים לפי טעמכם.

מה צריך

מלפפונים – הכי קטנים, כהים וקשים שאתם מוצאים

מי מלח – כפית מלח אחת על כל כוס מים. הנוח ביותר הוא להמיס מלח במעט מים רותחים ולהוסיף מי ברז עד הגעה למינון הנכון.

שיני שום חצויות

צרור עשבים – נענע, אורגנו, סלרי, מנטה, לימונית…

עלי גפן טריים ושטופים לחתימת הצנצנת

מעט חומץ.

מה עושים

שוטפים את המלפפונים ומצופפים בצנצנת ומוסיפים את שיני השום.

מניחים מלמעלה את העשבים ומוזגים את מי המלח כמעט עד הסוף.

מוסיפים חומץ – בערך כף לצנצנת של 2 ליטרים.

חותמים בעלי גפן.

חובטים בצנצנת בכף עץ לשחרור בועות האוויר הכלואות וסוגרים אותה היטב.

מניחים את הצנצנת בשמש עד שהמלפפונים משנים את צבעם לחאקי (בקיץ זה לוקח יום-יומיים, בחורף בערך שלושה, תלוי במזג האוויר).

שומרים במקרר.

להתראות בקרוב, חמודים

מלח (תוספת לאחר הפרסום)

אני לא זוכרת אם כתבתי על זה כבר בעבר, אז סליחה אם אני חוזרת על עצמי. אפילו במלח השולחני הרגיל  יש כימיקלים. גיליתי את זה בשלב די מאוחר כי לא חשבתי שיש צורך לפשפש בתווית של המלח. הפתרון הוא פשוט: לבישולים משתמשים במלח גס, שלפחות על פי האריזה, הוא נקי מתוספים מזיקים. הוא ארוז בשקית נייר, שעדיפה בהרבה על אריזת הפלסטיק המתפקדת כמלחייה שבה רבים קונים את המלח שלהם. לשימוש על השולחן, שהוא מועט בהרבה מהשימוש להכנת אוכל, משקיעים במלח קצת יותר יקר, כזה שמגיע באריזת זכוכית ואין בו כימיקלים. מתקמצנים על שני הסוגים.

4 תגובות
  1. שחר כתיבתך מענגת (-:
    חידשת לי לגבי המלח… כימיקלים..? אוףףף
    ןלגבי המלפפונים נשמע נפלא עם כל מיני עלים ובטח שעם עלי גפן (מזן איזבל …)
    ורק שעתה הם קצת יקרים, לא ?
    לגבי החולדות די הגיוני שהן בדיכאון עמוק על שולחן הניתוחים , נאלצות להקריב את מוחן הזעיר עבור…מה בעצם…?

    • פרי, אין מה להתבאס מהמלח, כי יש פתרון פשוט יחסית.
      אני לא יודעת כמה עולים עלי גפן כי קטפתי בעצמי, אבל לא נראה לי שיש עכשיו אצל הירקנים.
      את יכולה לוותר עליהם אם את לא משיגה. זה עדיין ייצא טעים.
      מה שלא כתבתי על החולדות המסכנות, זה שאלה מהניסוי המדובר נולדות בדיכאון מובנה גנטית (לא יודעת איך יצרו את זה. מפחיד). עבור מה הן הקריבו את גופן? לא ברור. מעבר לצער בעלי חיים, ניסויים בבע"ח בחקר המוח שמשליכים מהם על בני אדם נראים לי בעיתיים מטודולוגית והם לא נדירים בכלל בפסיכולוגיה :(

  2. למה שתי הברירות הן קופסת שימורים או הכנה ביתית? אלא אם מה שקונים במשקל גם נחשב לקופסת שימורים…
    ההורים שלי במשך שנים החמיצו מלפפונים לבד, בלי שמיר תודה לאל, ואלה היו המלפפונים הכי טעימים בעולם. אבל בשלב מסוים זה נפסק, ולמדתי להתרגל לכבושים על המשקל :)

    • את יודעת בדיוק מה יש במלפפונים שאת קונה במשקל, כולל המיכל שבו הם שוחים? אם זה מתאים לך – סבבה. אם לא, הכנה ביתית זה עניין של כמה דקות בלבד. יותר זול, יותר כיף ובלי סודות אפלים

כתיבת תגובה

