דילוג לתוכן

משחקי כדור: לגלגל כדורי אורז בקלי קלות

24 בנובמבר 2012

אורז הוא ממוצרי המזון החשובים ביותר לאנושות. התזונה בהודו וסין, שתי האומות הגדולות בעולם, מבוססת על אורז, וכך גם במדינות אחרות באסיה. ידועים 140,000 זנים של הצמח, הוא מעובד על ידי בני אדם כבר כ-7,000 שנים והקהילות העניות ביותר בעולם מוציאות כמחצית או יותר מהכנסתן עליו. האורז כבש גם את המערב וזורקים אותו על זוגות בטקסי נישואים בכנסייה כברכה וסמל למזל ושגשוג. כשמחצית מיושבי כדור הארץ לא יכולים לחיות בלי הדגן הזה, אין פלא שהאורז הוא חלק בלתי נפרד מטקסי דת, מיתולוגיה, אמנות, כלכלה ואוצר המילים של אנשים רבים כל כך.

ביפן "אורז מבושל" הוא מילה נרדפת ל"ארוחה". אמרה סינית אומרת: "הדברים יקרי הערך בעולם אינם פנינים או אבנים יקרות, אלא חמשת הגרעינים". האורז הוא הראשון בין "חמשת הגרעינים", האחרים הם שעורה, חיטה, דוחן ושעועית.

מיתוס סיני מספר שלאחר תקופה ארוכה של גשמי זעף (לא רק לנו יש סיפור מבול), כשהאדמה סוף סוף התייבשה, האנשים יכלו לרדת מהגבעות שאליהן נמלטו. הם חששו שלא ימצאו צמחי מאכל מפני שכולם נסחפו במים ונאלצו להתקיים מציד בעלי חיים, אבל אפילו כך, המזון היה דל ביותר, כי גם החיות שרדו בקושי. יום אחד, האנשים הרעבים ראו כלב חוצה שדה. בזנבו הכלב אחז צרור גבעולים עמוסי גרעינים צהובים וארוכים. בני האדם זרעו את הגרעינים, אורז צמח והרעב נעלם. מאז ועד היום אוהבים לאכול בסין אורז, ולפעמים גם נתח כלב לצידו.

אצל עמים אסיאתיים שונים המיתוס על הולדת האורז מספר על דמות קדושה שמגופתה עלה צמח האורז הראשון. מיתוסים כאלה חוזרים בכל העולם, כשבכל מקום צמח המאכל שנובט מתוך גוף המת הוא החשוב ביותר לקיומם של בני האדם באותו אזור.
האורז מוזכר באגדות, סיפורי עמים ומשלי זן, לא תמיד בתור כוכב הסיפור, אבל תמיד נמצא שם ומעיד עד כמה רבה חשיבותו ועד כמה הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, כמו יסוד נוסף על המים, האוויר, האש והאדמה. סיפור זן קצרצר על המורה ג'וֹשוּ, שנהג לאתגר את תלמידיו בפרדוקסים, קואנים, וחידות ללא פתרון, מספר: נזיר הגיע אל ג'ושו ואמר לו, '"הגעתי עכשיו אל המנזר. אנא, למד אותי!" ג'ושו שאל, "כבר אכלת את האורז שלך?". "כבר אכלתי", השיב הנזיר. ג'ושו ענה לו: "אז שטוף את הקערה שלך."

כדורי אורז ממולאים

במתכון השתמשתי באורז לבן רק בגלל שהוא יפה יותר. בהחלט אפשר להמיר אותו באורז מלא ואז להאריך את זמן הבישול. לתוך האורז בחשתי פיסות אצה, שמוסיפה גם טעם וגם ערכים תזונתיים (בעיניי אצה היא הדבר הדומה ביותר לחיה שיש בתזונה הטבעונית, אבל אפשר לאכול אותה בשמחה בלי לעבור בשום אטליז).

החומרים ל-16 כדורים
2 כוסות אורז לסושי
2 כוסות מים לבישול האורז
1 כפית שטוחה מלח
2 כפות חומץ אורז
1 כף סוכר חום
1 בטטה
מעט שמן להקפצה (לא הכרחי, ראו אופן ההכנה)
מעט מלח או רוטב סויה לתיבול הבטטה
1 כף שבבי אצת ווקאמה
1 כוס מים להשריית הווקאמה
4 כפות שומשום לבן קלוי
4 כפות שומשום שחור קלוי

ההכנה
האורז –  מניחים את האורז בסיר עם כוס מים, מרתיחים, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים 15 דקות (שבמהלכן מכינים את הבטטה). לאחר הבישול משאירים את הסיר סגור ל-5 דקות.
משרים את האצות במים עד שהן "נפתחות", מסננים וקוצצים דק.
מוסיפים לאורז את האצות, המלח, חומץ האורז והסוכר. מערבבים היטב ומניחים להצטנן מעט.
הבטטה – קוצצים לקוביות קטנות (1X1 ס"מ). את קוביות הבטטה אפשר להקפיץ במעט שמן, לאדות בסלסילת אידוי או לאפות בתנור. בכל מקרה צריכות להתקבל קוביות נגיסות אך לא מעיכות. ממליחים אותן מעט במלח או בסויה.
הכדרור – מערבבים בצלוחית את שני סוגי השומשום. מכאן עובדים עם ידיים רטובות. לוקחים חופן אורז ומשטחים על כף היד. מניחים קוביית בטטה על האורז ויוצרים סביבה כדור על ידי גלגול והידוק האורז. מגלגלים בעדינות את הכדור בתערובת השומשום.

גיוונים: אם אין לכם ווקאמה, אפשר פשוט לפורר אצת נורי (דף של סושי) לתוך האורז. את הבטטה אפשר להחליף בסלק או בגזר, ואפשר גם לטמון בתוך הכדור קוביית מלפפון או אבוקדו. אפשר כמובן להכין את המתכון עם אורז מלא.

הזנה: 10-7. תלוי אם משתמשים באורז לבן או מלא. אצה נחשבת למזון-על עשיר בוויטמינים ומינרלים התורם לאיזון בלוטת התריס. הווקאמה נחשבת למטהרת דם ברפואה הסינית.
ידידותיות לסביבה: 7. חלק מהמצרכים אפשר לקנות בתפזורת, אבל רובם לא מקומיים.
ידידותיות למשתמש: 8. בישול, הקפצה וכדרור הם קצת טרחה, אבל מדובר במתכון פשוט.
הדאווין: 10. כדורים חגיגיים עם הפתעה בפנים זה משהו שגורם לאורחים להעריך אתכם.
זיל הזול: 8. האצה יקרה, אבל צריך מעט מאוד ממנה. שאר המוצרים זולים יחסית.

פורסם לראשונה באתר "מעריב" ב-27 בספטמבר, 2010

2 תגובות
  1. אני אוהבת לגלגל רק בשומשום שחור, ואני מגלגלת רק חצי כדור, כך שיוצא כדור שחציו שחור וחציו לבן.
    אפשר לגלגל גם בעירית קצוצה.

כתיבת תגובה