Skip to content

רוחני, ירוק, מעוך: האנחל בונני של הפירות

14 בדצמבר 2012

"עונת פירות החורף עכשיו בעיצומה / אגס, אפרסמון, תפוח, בננה /אבוקדו נהדר במבחר טעמים/ מלא ויטמינים לגדולים ולקטנים." זוכרים את השיר הזה מתשדירי השירות של שנות ה-80? איתו, אם לא קודם, האבוקדו אומץ בחום אל פנתיאון הפירות העבריים, למרות שהוא בכלל דרום אמריקאי חלקלק וחושני, מין אנחל בונני שכזה, ירוק ומגולח. נו, לפחות זרים שגדלים על עצים אנחנו מוכנים לקבל.

s

לפני שאחזור אל האבוקדו, אחד המזונות האהובים עלי ביותר, תזכורת: כל מה שנבחש בפינת הבישול הרוחני נטול מוצרים מהחי. זה לא בגלל שהכותבת (אני, נו) חוששת לבריאותה או מתנזרת מכולסטרול. הסיבה היא תרגול אהימסא, "אי פגיעה" או "אי אלימות" בסנסקריט. פרנויית הניו אייג' שתוקפת אותי אל מול אנשים בשרוואל שמדברים על אנרגיות, הקושי להושיב את עצמי למדיטציה, הסירוב לאמץ לעצמי גורו – כל אלה גרמו לי, או אולי אילצו אותי, להסתפק במועט במגרש המשחקים הרוחני. בשבילי אהימסה היא כל התורה כולה. היא מתיישבת יופי עם האין-אני, עם תפיסת הקיום התלוי-הדדית הבודהיסטית, עם אהבת לרעך כמוך, עם כל מה שאמר גנדהי ועדיין אומר הדלאי לאמה. לי זה מספיק – פשוט מבחוץ אבל מאתגר מבפנים, קשה בשבילי אבל מצוין בשביל הג'וקים שפולשים אל ביתי בלילות הקיץ. אתם הרי יודעים כמה קשה לשחק אותה גנדהי כשג'וק דשן עושה לכם תנועות מגונות עם המחושים ממושבו על השיש.
אז לא להרוג חיות זה התרגול שלי, אבל לא רק. צמצום תביעת הרגל האקולוגית הוא הרחבת המעגל, הוא אהימסה חובקת עולם, ומבחינתי המקבילה הארצית לתעופה יוגית. התרגול כולל צמחונות אבל גם השתרכות אל ערימת הקומפוסט בבוקר בעיניים טרוטות ועם קליפות בטטה מהערב, מעבר לנורות חסכוניות, סירוס החתול הג'ינג'י, הימנעות עיקשת משקיות ניילון, והידיעה שיש לי עוד הרבה היכן להשתפר.

כחלק מההתנסויות האקולוגיות שלי, מדי פעם אני משתעשעת ברעיון לעבור לצרכנות מזון מקומית ועונתית. להיגמל ממלפפונים בחורף ומכרובית בקיץ, למשל. להכין מג'דרה עם בורגול ולא עם אורז, לדוגמה. רק מה עם התירס, העגבניות, תפוחי האדמה והאבוקדו? הם וגידולים רבים אחרים נשאבו בחום אל חיק החיך הישראלי, אל הקונצנזוס הקולינרי שלנו, כאילו היו בוגרי יחידת חי"ר של ירקות או שחקנים נגיסים בסרט בורקס. אבל הארסנל המופלא הזה הגיע אלינו מיבשת אחרת. הוא טופח על ידי ילידי אמריקה, הזין אותם והיה חלק מהתרבות שלהם אלפי שנים לפני שהאירופאים העבירו אותו לצדו האחר של האוקיינוס.

אני מדמיינת מה היה נכתב כאן אילו ירקות היו מטקבקים. המקבילה המלפפונית ל"יש הכל בתורת ישראל, אל תרעו בשדות זרים!", "הגויים לא יודעים שהתשובה נמצאת בקבלה" ו"הג'ובואים השמאלנים יהרסו את המדינה", הייתה בטח נראית ככה: "אבוקדו זו אכילה זרה, יש הכל בקישואים" או "לכו, לכו תאכלו עגבניות זונות של תירס, סמולנים."

אני מודה שאינני מבינה את החשש הנורא מפני קבלת כמה טיפים מישו, הבודהא, מוחמד או פטנג'לי. לא ברור לי פשר העוינות האוטומטית כלפי מי שעושה לו פסל ותמונה. נסו את זה בבית: קראו סוטרה ובדקו אם העורלה שלכם צימחה מחדש; שבו בתנוחת הלוטוס וחכו שיכה בכם הברק. נכון שלא קרה כלום? זה בדיוק כמו לאכול אבוקדו.

ורגע לפני שנמעך את האבוקדו באהבה, הנה משהו שלמדתי מילידי מרכז אמריקה: האצטקים קראו לאבוקדו Ahuacuatl, מילה שפירושה "עץ האשכים". השם הוענק לו לא רק בשל צורתו החיננית של הפרי, אלא גם מפני שהוא נחשב לאפרודיזיאק, מעורר תאווה מינית. בחפירות ארכיאולוגיות שנעשו בפרו נמצאו מומיות מהמאה ה-8 לפנה"ס, שנקברו עם גלעין אבוקדו לצדן. החוקרים משערים שאנשים רצו לעבור אל הצד השני מלווים בפרי האשכים, כי האמינו שסגולותיו האפרודיזיאקיות ישרתו אותם בחייהם הבאים.

pjפרל ג'ם יודעים מה טוב

סלט אבוקדו עם טחינה

זה כל כך פשוט, עד שכמעט מביך לכתוב על זה. בבית הורי כמעט מעולם לא היה מיונז – אצלנו ערבבו הכל עם טחינה: סלט ירקות, סלט חצילים, סלט כרוב וגם אבוקדו. אל תכינו כמות גדולה, כי את הסלט הזה צריך לאכול טרי-טרי ולא קר מהמקרר. נעים במיוחד לגלגל אותו בתוך צ'פאטי עם כמה ירקות, אבל הוא לא יתלונן גם אם תמרחו אותו בנדיבות על לחם כהה.

המצרכים
1 אבוקדו, רצוי אטינגר, בשל, אבל ללא סיבים
5-4 כפות טחינה גולמית
מיץ מ-½ לימון
מלח ופלפל

ההכנה
מניחים בקערה את האבוקדו המקולף והמגולען עם הטחינה והלימון ומועכים במזלג. מתבלים במלח ופלפל. אפשר להוסיף גם: כוסברה, בצל ירוק או עירית, קצוצים דק מאוד, כמה טיפות של שמן זית, שום כתוש, זעתר טרי.

פורסם לראשונה במדור הניו אייג' באתר  "מעריב" ב-20 בנובמבר, 2009

להגיב

כתיבת תגובה

