Skip to content

שוקו ג'אננה: בוחשת עוגת קקאו ובננה

14 בדצמבר 2012

איזה כיף, הגיע החורף. אבל דווקא עכשיו, כשסוף סוף השמש מנמיכה פרופיל, אני נזכרת באחד מטעמי הילדות הבלתי נשכחים של קיץ ישראלי – ארטיק שוקו-בננה. כשהייתי ילדה דווקא אהבתי יותר שוקו-וניל, והיום אני בכלל מעדיפה לאכול שוקולד ובננות בכל מיני צורות, אבל לא כגלידה על מקל, שנוזלת עד המרפק עם חתיכות שוקולד שנושרות ונמסות במהירות על המדרכה, הנעליים והחולצה.

banana
אני אופה עוגת שוקו-בננה, שבה שני הטעמים מתערבבים בכל ביס, אבל עדיין אפשר לזהות כל אחד מהם, ולחוש את המרירות האגוזית של האחד ואת המתיקות הפירותית של השני.

בחודשים האחרונים עקבתי אחר ההתפתחויות בנושא גירוש ילדי העובדים הזרים. שר הפנים אלי ישי, ולא רק הוא, חושש שאנשי הקהילות הזרות יביאו לפגיעה בזהותה היהודית של מדינת ישראל. אבל מה היא אותה זהות יהודית? איך כמה אלפי ילדים מאפריקה, דרום אמריקה והפיליפינים יכולים לשבש אותה? מהי בעצם זהות בעולם שבו תרבויות ודתות (כולל היהודית האורתודוכסית) ממילא משתנות כל הזמן? בתעודת הזהות שלי כתוב שאני יהודיה, אבל אינני שומרת שבת, טובלת במקווה או מסתובבת עם ספר תהילים בתיק. אפילו בבורא עולם מעולם לא האמנתי. בכל זאת, לפחות עד כמה שידוע לי, אינני מועמדת לגירוש, ואף אחד מחברי הקצת יותר מקורבים ממני לדת לא חושש שאפגע בזהות שלו. אני לא לובשת טישירט עם ציור של דארווין בזמן הקידוש, והם לא נועלים לי את המקרר בצום גדליהו.

מכיוון שלא השתכנעתי שמישהו מליבריה, גאנה או גוג'ארט מהווה איום, הצטרפתי להפגנות, ובמקביל גם פיתחתי סלידה ניכרת כלפי אלי ישי, בעיקר לאחר אותה יציאה אומללה על המחלות והסמים שמביאים איתם העובדים הזרים.
אבל רגע, איך קרה שמקביל לאהבה לאותם אנשים מכל קצווי עולם, פשוט מעצם העובדה שהם אנשים, פיתחתי איבה לאותו שר מזוקן, פשוט מעצם העובדה שהוא שונה ממני. הוא חושב אחרת, הוא מדבר אחרת. הוא דוס. הוא לא מייצג את יהדות ספרד באופן שבו אני מכירה אותה. הוא לא כוס התה שלי. בקיצור, אם פינטזתי שאוטוטו צומחת לי מסביב לראש הילת קדושים זוהרת, אז הרגשות העוכרים שהתעוררו בי בכל פעם ששמעתי את השם אלי ישי, הזכירו לי שבדיוק כמו אצל כולם, גם בי מקננת תחושת סלידה כלפי חלק מאחי בני האדם.

הנזירה פמה צ'ודרון, שספריה שימשו בשבועות האחרונים מקור השראה לטור הזה, כותבת ב-Start Where You Are: "פשוט רצית זה לעזור לבנאדם רעב להשיג אוכל, אבל אז מצאת את עצמך מדברת אל האויב – פקיד, פוליטיקאי, הם. כל מה שאת עושה זה לכעוס עליהם יותר ויותר, ואז שום דבר לא קורה. הם נהיים עקשנים יותר ויותר ככל שאת הופכת זועמת וקיצונית יותר, ותחושה ענקית של אני לעומת תחושה ענקית של הם – מתעצמת."
במילים אחרות, אם במסע אל ההארה עסקינן, אז לעזור לאחד במחיר של שנאת האחר זה כמו להתקדם צעד אחד קדימה ושניים אחורה. אבל שלא יהיו טעויות, המסר הוא לא לצנוח בחזרה על כרית המדיטציה ולשקוע בליטוף צ'אקרות עצמי. האתגר, במקרה הזה, הוא להכניס את רגל שמאל לנעל של עובד זר, את רגל ימין לנעל של אלי ישי – ולנסות ללכת בלי למעוד. אני בהחלט לא מתכוונת לצדד בעמדה של שר הפנים, אבל גם לא לשנוא אותו. לא לשנוא ולא להתנשא, לא לרחם אבל גם לא להסכים. צריך לערבב את זה.

ורגע לפני הבחישה של השוקו והבננה, כמה דברים מהלב לשר ישי (תקשיב לי אלי, אני חצי ספרדיה): א. כתבתי את השם שלך כמה שיותר פעמים, כדי שאם אתה נוהג לחפש את עצמך בגוגל, אז אולי תקרא את זה; ב. העוגה היא פרווה; ג. הם לא מביאים מחלות, הם מביאים תרבות, והפסדת שלא באת לפתיחת הספרייה הרב-לשונית  במוצ"ש שעבר בגן לוינסקי. אפילו אלוהים שיתף פעולה ועצר את המבול לכמה שעות.

s

עוגת שוקו-בננה

מצרכים
2¼ כוסות קמח מלא
1 כפית אבקת אפייה
1 כפית סודה לשתייה
קורט מלח
4 כפות אבקת קקאו טהור
½ כוס סוכר חום
½ כוס אגוזי מלך קצוצים, רצוי לקלות אותם מעט (לא הכרחי)
4 בננות בשלות מאוד, מעוכות
½ כוס שמן
⅔ כוס מים או חלב סויה (ללא תוספות וממתיקים)

ההכנה
מערבבים היטב או מנפים יחד את כל החומרים היבשים פרט לסוכר (קמח, קקאו, א. אפייה, סודה לשתייה, מלח). מוסיפים את הסוכר ואת האגוזים ומערבבים. אם קהל היעד הוא ילדים קטנים, ותרו על האגוזים. מוסיפים את הבננות והנוזלים, ומערבבים היטב לקבלת תערובת דביקה. מחממים תנור ל-180 מעלות. משטחים את התערובת בתבנית, אפשר לפזר למעלה אגוזים טחונים.
האפייה קצרה יחסית, ומומלץ לבדוק אחרי כ-20 דקות מה המצב. העוגה מתייבשת בקלות, לכן אל תתפתו לאפות אותה יותר מדי. זה בסדר שהקיסם יוצא לח. אחסנו בכלי אטום היטב.

פורסם לראשונה במדור הניו אייג' באתר "מעריב" ב-6 בנובמבר, 2009

להגיב

כתיבת תגובה

