Skip to content

צילומי אוכל ש(לא) מדכאים אותי

9 בדצמבר 2013

בטח נתקלתם בבלוג "טבעונים שמדכאים אותי" גוגל יציע לכם אותו מיד אחרי שתקלידו "טבעוני" בלבד. הבלוג מציג תמונות נבחרות מקבוצות של טבעונים ברשת, שכל אחת מהן מוציאה את החשק מאוכל טבעוני ומאוכל בכלל, האמת. כדאי רק לציין שצילומי מזון שמציגים עיסות דהויות, מטושטשות או אכולות למחצה, כשברקע מטבח אפלולי ולא נקי, אינם נחלתם של טבעונים בלבד והם נפוצים למדי בפורומים של בישול ואוכל. הפוסט הזריז מאוד הזה מוקדש בחיבה לאנשים שאוהבים לבשל ומתקשים לצלם.

לפני שנתחיל, גילוי נאות: למדתי קצת, אבל אני לא צלמת. צילומי האוכל שלי וגם הטיפים שלהלן אינם מתחרים בעבודותיהם של צלמי מזון מקצועיים ואינם מייתרים את המקצוע שמצריך ידע, ניסיון, כישרון, זמן וציוד שחסרים לרובנו. הטיפים פשוט יכולים לעזור למי שרוצה לייצר תמונות אוכל קצת יותר אסתטיות ומושכות. אני מצאתי את עצמי מצלמת את פירות המטבח הפרטי שלי כשכתבתי ל-nrg טור אוכל ולא היה לי נוח לתאם עם הצלמים של מעריב. קיבלתי מהמערכת מצלמה גרוטאה ואיתה צילמתי את התמונות לטור וגם את אלה שכאן. אפשר לראות שהן לא מקצועיות, אבל הרגשתי נוח לגמרי לפרסם אותן. אני מקדישה רבע שעה גג לכל צילום. אין לי זמן וסבלנות ליותר מזה. הנה הטיפים:

1. צאו בחוץ. תאורה היא מדע בפני עצמו. עדיף לא להסתבך עם פלשים ותאורה מלאכותית שיוצרים הצללות, הבהקים ועיוותי צבע ולהיעזר באור השמש שממנו יש לנו בשפע ובחינם. אפשר לצלם בחצר, במרפסת או ליד החלון. מומלץ להימנע משמש ישירה שתיצור הצללות והבהקים חזקים מדי ולצלם באזור מוצלל אך מואר היטב, למשל בחלקה המקורה של מרפסת פתוחה, תחת סככה בחצר שטופת שמש, ליד חלון או תחת שמי עננה.

2. בשלו, צלמו, איכלו. בסדר הזה! בדרך כלל אוכל נראה במיטבו מיד אחרי שהוא יוצא מהתנור, הסיר או הבלנדר. אל תתנו לו לנבול ואל תצלמו שאריות על הצלחת.

65492_10151227144954424_1526779570_nאת התמונה הזאת, כמו רבות אחרות, צילמתי על ספסל בחצר. כדי שהיא לא תהיה מונוכרומטית מדי, הוספתי את המגבת הצבעונית, שהייתה הכרחית כי הלחם בדיוק יצא מהתנור והתבנית להטה

3. אל תסתבכו עם סטיילינג. עלה פטרוזיליה על הר תפוחי אדמה, מזלג מונח באלכסון, פרוסת לחם כבירה מתנדנדת על שולי קערת מרק. כל אלה רק מסבכים את הצילום. כשתשבו מול המחשב עם התמונה, תגלו דברים שלא ראיתם קודם: העלה כמוש, המזלג ממלא את הפריים, הלחם גונב את ההצגה ואת הפוקוס. לרובנו אין בבית מספיק כלים, אביזרים, בדים ורקעים שמאפשרים לנו לשחק עם סטיילינג. כשמתאמצים ואין גיבוי, התוצאה יוצאת מגוחכת.

4. אל תסתבכו, אבל תקפידו על מה שכן נכנס לפריים. לא צריך לראות מאחורי הצלחת את כירת הגז שלכם או את אריזות המוצרים המכוערות שמהן הכנתם את המנה. אפשר להניח את האוכל על צלחת נאה וצנועה ולפרוש מתחתיה מפה בצבע תואם, או לפחות לוודא שהרקע נקי ואסתטי.

1186081_10151837370864424_491825156_nבסטנדרטים שלי זאת נחשבת תמונה עם סטיילינג מושקע מאוד. התמקדתי פחות בעיצוב המנה ויותר בבניית הפריים ושילוב הצבעים

tumblr_molqdaDIn21swrek5o1_500הרשיתי לעצמי להעלות תמונה אחת מ"טבעונים שמדכאים אותי". היא אחת המשעשעות. יש אחרות שבאמת עושות חשק לצום

5. אם אתם בכל זאת מסתבכים, צלמו ממעוף הציפור. כשמצלמים את הצלחת מהצד, תופסים גם את המשטח שעליו היא מונחת וגם את הרקע שמאחוריה. כשמצלמים מלמעלה, צריך לדאוג למשטח בלבד וזה מקל משמעותית על הצילום.

5.5. בעידן הדיגיטלי אין סיבה להתקמצן על ניסיונות. אין לכם פילם במצלמה, זוכרים? אתם לא צריכים לשלם על פיתוח סרט והדפסה, אז למה לא לנסות לצלם את המנה כמה פעמים, מכמה זוויות ובכמה צורות? מומלץ לצלם גם בעדשה רגילה וגם במקרו, מרחוק ומקרוב. זה נכון גם לצילום באמצעות הטלפון. חלק חשוב מעבודת הצלם, גם החובב, מתבצע אחרי שהצילום הסתיים. עכשיו צריך לבחור את הפריים הטוב ביותר, וגם:

6. לא להתבייש לקרוא לדוד פוטושופ לעזרה. הכוונה היא לא לעשות אקסטרים מייקאובר למאפינס שלכם. גם יום שלם של עבודת פוטושופ לא יהפוך קישוא דהוי לקוסא מח'שי עסיסי. אבל כן אפשר להיעזר בתוכנה לתיקוני צבע (המצלמה שלי למשל נוטה לעודף כחול בצל) או למחיקת פגמים קטנים כמו לכלוכים זעירים על הצלחת. כדאי ואפשר גם לחתוך מחדש את הפריים, להוסיף כיתובים או לעשות קולאז'.

1458641_10151974524924424_556523510_nדוגמה לצילום ממעוף הציפור. לא נראה לי שהייתי מצליחה להוציא תמונה מגרה של המנה הזאת מאף זווית אחרת

7. פוקוס. הקפידו על פוקוס. לא הצלחתם? לא נורא, אבל עדיף שתתאפקו ולא תעלו את התמונה. אגב, קל יותר לפקס (גם למצלמה עצמה אם אתם על אוטומט) בתנאי תאורה טובים.

8. יש דברים שעדיף לאכול בשקט ולא לספר לחבר'ה. מנות מסוימות, דייסת שיבולת שועל עם פשתן למשל, הן פשוט לא פוטוגניות. צריך ללמוד לחיות עם זה.

304526_10151135343394424_477706581_nעוגיות, לביבות וקציצות קשה לצלם. גם תמונות שאינן ממעוף הציפור קשה לצלם, אבל כאן הזווית, בעזרת הקונסטרוקציה, פתרה את הבעיה. התמונה צולמה במרפסת מקורה שפונה לצפון

מה לפוסט הזה ולבלוג אקולוגי? הסתמכות עצמית היא חלק חשוב מאוד בעיניי באורח חיים מקיים וזה נכון במיוחד לתחום הבישול. אני חושבת שקבוצות שמעודדות את החברים בהן לבשל בבית הן דבר נפלא שיכול לתרום הרבה לבריאות האדם והסביבה ולצמצום התלות בחברות ענק ובמזון מתועש. שיתוף בידע מעשיר או מעשי, בחינם, בשביל הכיף, לא כפרסומת או תוכן שיווקי, לא על מנת לקדם מוצרים או שירותים, הוא חלק מהדרך שלנו להשתחרר קצת מעול הרשתות והתאגידים. אותי הידע הזה הוציא מהסופר, אבל זה כבר בפוסט נפרד.

13793_10151332200029424_180913500_nכאן ברור שהצבע הוא שעושה את העבודה. כשמצלמים בחוץ קל יותר להוציא את המיטב מהצבעים

14 תגובות
  1. נהדר!
    גם התובנות וגם הצילומים, כאן ותמיד אצלך.

    (ועכשיו דוחפת את עצמי)

    בספר שלי הטבחית בוחרת לעבודה איתה, בטבחית אחרת,
    שטובה ביצירת מנות יפות, כי היא מודעת לבעייתיות שבדימוי של
    אוכל צימחוני כאוכל לא יפה :-)

    ואני רוצה גם למחות בשם הדייסה!

  2. נילי permalink

    פשוט מעולה. שוב נהייתי רעבה.

  3. הלביבות. …

  4. נהניתי מאוד מהפוסט – חבל רק שלא יוצא לי כמעט אף פעם לבשל בשעות האור :)

  5. ממש פוסט במקום. מתאים ביותר לבלוגרים מתחילים בתחום האוכל :)

כתיבת תגובה

