Skip to content

קומכבר! כך תשיבו לעץ נוי את מעמד עץ הפרי שלו

9 במרץ 2014

אני חסידה של גישת "גדלו אוכל, לא דשא", שהיא הדבר ההגיוני ביותר לנוכח הצטמצמות השטחים הלא בנויים, עליית מחירי המים והמזון והכמות הנכבדת של חומרי ההדברה בגידולים הישראליים. זה לא שאני עומדת להשמיד את עציצי הנוי שלי, אבל בתקופה אחרונה אני מעדיפה לגדל בתוך כמויות האדמה המוגבלות שעומדות לרשותי דברים שאני יכולה לאכול, או להפוך את עץ הנוי של האחד לסלסלת הפירות של האחר.

quat

אוכל, כידוע, גדל (גם) על העצים. עדיין ראוי וכדאי לנטוע גם מה שמכונה "עצי סרק" מפני שרבים מהם מספקים צל, מקררים את סביבתם, אפילו סופגים רעשים וכמובן עושים מה שעצים יודעים לעשות: לקחת פחמן דו חמצני ולתת חמצן. סרק הוא כינוי מעליב. עם זאת, לא בטוח שמשתלם לבזבז קרקע ומים על עץ שלא נותן פירות ולא מספק צל ומשמש כקישוט בלבד לחצר. עצי הקומקואט, התפוזון הסיני, מתקשים לספק הצללה, אבל הם כן נותנים המון פירות בעונה. הבעיה היא שהפירות הכתומים, הקטנים והיפים, נשארים תלויים על הענפים כקישוטי חג מולד עד שהם נרקבים ונופלים לאדמה. מדי פעם מישהו חרוץ יקטוף קילו או שניים של הכתום הזורח הזה ויכין ריבה. יצא לי גם להיתקל בגלידת קומקואט, אבל בכך זה מסתכם פחות או יותר.
אי אפשר לאכול המון תפוזונים כמו שהם, בגלל שמה שיש להם להציע זה יחס לא מאוזן בין קליפה וגרעינים לציפה, וכפועל יוצא הם גם לא מתאימים להכנת משקאות ורטבים. עדיין אפשר לעשות איתם עוד דברים בנוסף לריבה. הנה כמה רעיונות.

stir1 stir2מוסיפים אותם למוקפץ. פשוט חותכים כמה תפוזונים לפרוסות דקיקות מאוד (תזדקקו לסכין טובה) וזורקים למחבת יחד עם ירקות אחרים. בתמונה: הקפצתי ירקות שהיו לי בבית – שעועית שטוחה, תפוח אדמה, גזר ועגבניות שרי – יחד עם כמה פרוסות תפוזון ושעועית אזוקי מבושלת שהייתה בסטנד-ביי. תיבלתי במלח, רוטב צ'ילי מתוק, כמה טיפות טבסקו וסחיטה נדיבה של תפוז, והנחתי על ערמה של גריסים שבושלו עם בצל מטוגן ועגבניות. אפשר כמובן לצרף את התפוזונים גם לשלל שילובים מוקפצים אחרים לפי הטעם.


veg2veg1משלבים אותם בקדרת ירקות אפויים. הנחתי על תבנית משומנת בשמן זית פלחים גדולים של ירקות שהיו זמינים – תפוחי אדמה, גזר, בטטה, שומר, בצל סגול וסלק – וכמה תפוזונים. זריתי מלח גז, זרזפתי שמן זית בנדיבות וסילאן טהור בקמצנות, הוספתי כמה שיני שום ואת העשבים שהיו לי – אורגנו, זוטה לבנה ומרווה – והכנסתי לתנור במצב טורבו גריל ב-150 מעלות. הפכתי מדי פעם. כשהירקות היו שחומים ורכים, כיביתי את התנור, העברתי את כל תכולת התבנית, כולל הנוזלים, לכלי חרס עם מכסה, השארתי בתנור הכבוי אך החם, והוצאתי לשולחן בזמן הארוחה כמה שעות מאוחר יותר.

cakeמטמיעים בעוגה. בתמונה הלא כל כך אטרקטיבית הזאת רואים את עוגת הסמות'י שלי. קישטתי אותה בפרוסות של תפוזונים. אפשר גם לקצוץ דק-דק כמה תפוזונים ולהוסיף לבלילה.

saladמצרפים לסלט. קורעים בידיים חסות ועלים אחרים שאוהבים. אל תהיו פלצנים/עצלנים – קרעו את העלים לחתיכות שלא מאלצות את הסועדים לפתוח פה בקוטר שני צול בשביל להצליח להכניס אליו קצת סלט. פורסים בעזרת הסכין הטובה מקודם בצל סגול לפרוסות דקיקות ככל האפשר, מפרידים לטבעות ומוסיפים לקערה. מוסיפים גם פרוסות דקיקות של תפוזונים וכמה רצועות אבוקדו בשל אך מוצק. לרוטב: מכניסים לצנצנת מיץ מחצי תפוז ומעט מלח גס או מלח איכותי אחר בלי כימיקלים. משקשקים עד שהמלח נמס. מוסיפים שמן זית בכמות גדולה פי שניים מכמות המיץ, פלפל שחור גרוס וכפית חומץ בלסמי. אפשר גם חרדל. משקשקים עד שהנוזלים מתאחדים. מתבלים את הסלט לפני ההגשה בלי להטביע אותו.

וגם: מקפיאים. אם התפוזונים גדולים מספיק אפשר להשתמש בהם לגרור גרדת תפוז אחרי שנגמרת עונת ההדרים או להשתמש בהם כקרחונים כדוריים וצבעוניים לקרור משקאות. כל מה שצוין כאן אפשר לעשות גם עם לימקואט, אחיו הלימוני של הקומקואט, למעט העוגה.

* תודה למיכל שטיינר מסלט מחשבות על הרעיון לכותרת

9 תגובות
  1. ואני אוהבת פשוט לכרסם אותם,
    יש להם טעם כל כך תוקפני
    שזה תענוג מזוכיסטי כמעט:
    ככה, עם הקליפה והכל.

    וגם: ריבה: כאן

  2. אני גם מהמכרסמות, אבל רק את הקליפה. והכי כיף ללוות את זה בתה מתוק.
    תודה על הרעיונות שהבאת לכאן שחר (:

    • אולי גם לעשות מזה תה?

      • זה בדיוק מה שעלה לי בראש תוך כדי שכתבתי את התגובה שלי מקודם. אני נוהגת לשים קליפה קטנה של תפוז בתה אז למה לא של קומקווט… מה גם שאם הוא גדל בגינה הוא בטוח נטול ריסוסים, להבדיל מקליפת התפוז שאני קונה..

      • הנה. עשינו פה משהו היום :)

  3. בהחלט !! (:

להשאיר תגובה

