Skip to content

השתפצתי

9 בנובמבר 2014

לא, לא אצל רונית רפאל. אני מדברת על הדירה שלי. לא אתהדר בנוצות לא לי ולא אנסה לטעון שהשיפוץ בוצע בהתאם לפרוטוקולים של בנייה ירוקה, אבל ניסיתי לגרום לו להיות הכי מקיים שיש, לא רק בהיבט של העבודות, אלא גם באבזור והעיצוב, גם אם "עיצוב" היא מילה שנשמעת לי גדולה מדי בשביל הסיפור הזה.

DSCF4316

קצת היסטוריה. מדובר בדירה קיבוצית ישנה מאוד, עם תקרת רביץ, רצפת שומשום, מטבח זעיר, קירות דקים בין השכנים, מסגרות עץ לחלונות ועוד מיני מאפיינים שכאלה, לטוב ולרע. יש לה שני כיווני אוויר, לצפון ולדרום, ושני קירות האורך שלה משותפים לי ולשכנים, אחד מכל צד. במקור זאת הייתה דירה בגודל של כ-41 מ"ר, כולל מרפסת קטנה ומחסן צמוד. לפני כ-30 שנה הוסיפו מאחור קובייה המשמשת כחדר שינה, וכיום גודל הדירה כ-52 מ"ר. במסגרת אותו שיפוץ קדום, המטבח, שהיה ממוקם בכניסה ואוורר באמצעות חלונות שפנו למרפסת, הועבר פנימה אל המקום ששימש לפני כן ככוך שינה. המקום שהיה המטבח הפך לנישה שחלקה העליון נסגר בארונות קיר. במטבח הנוכחי אין חלונות שפונים החוצה והוא קטן למדי. בשלב מאוחר יותר המרפסת נסגרה בקירות גבס, כך שנוצר חדרון, שיכול לשמש כחלל אחסון או פינת עבודה, אך לא יותר מזה. התמורות שעברה הדירה משקפות את התמורות שעברה התנועה הקיבוצית, אבל זה חומר לפוסט אחר לגמרי.

DSCF4318 DSCF4319למעלה: מבט מפינת הקריאה אל הצד המערבי של הסלון. השטיח עלה לי שקל אחד בשוק קח-תן. למטה מימין: ארגזי תנובה (לא גנבתי אף אחד מהם!) משמשים כיחידת מדפים במטבח. יש לי כאלה גם במקלחת ובכניסה. למטה משמאל: מבט מהסלון אל פינת האוכל ומעבר לה פינת העבודה והחדר של נעמי. את פינת האוכל קיבלתי בהשאלה ארוכת טווח. על הקיר תלוי גובלן שסבתא שלי רקמה.

מה עשיתי. קודם כל מה לא: לא שיניתי את גודל הדירה. המטרה הראשית של השיפוץ הייתה לייצר חדר לנעמי. לשם כך פורק הקיר הפנימי של החדרון (ההוא שבמקור היה מרפסת) והוזז פנימה על חשבון החלל שהיה פינת העבודה שלי. המשמעות היא שהנישה שבה מוקמה פינת העבודה, התפצלה כעת וחלקה נמצא בחדר של הילדה. החדרון גדל והפך לחדר בגודל הולם. את החלון בסלון הגדלתי פי 1.5, מה שהעצים משמעותית את כמות האור שנכנסת לבית. דלת הכניסה הוזזה כלפי חוץ, ומה שהיה לפני כן מעין מעבר צר בן קיר החדרון החיצוני לבין המחסן, הפך למסדרון קטן ושטוף אור תודות לדלת עם זכוכית חלבית שהותקנה במקום קודמתה הישנה, שדווקא חיבבתי את אופיה הסבתאי. השינוי הזה חייב אותי להעביר את דלת המחסן, שלפני כן הייתה דלת הזזה אנכית לדלת הכניסה, אל החזית. אבל זה החלק המעניין פחות. הקרמיקה במטבח ובחדר הרחצה + שירותים, שהייתה איכותית להפליא אך בצבעים מתמיהים של חום-תיקן וירוק-עובש (בהתאמה), הוחלפה לגוון בהיר. קיר פינת האוכל שהיה ורוד, וקיר בסלון שהיה ירקרק נצבעו וכעת כל הקירות לבנים.

DSCF4322 DSCF4323 copyלמעלה: פינת העבודה. פלטת השולחן הייתה במקור פלטת שולחן של איקאה שמצאתי בפח גזם לפני שנים. המגרות הקטנות היו במקור מגרות לקסטות אודיו. המדפים מעץ מושב. באמצע מימין: החדר של נעמי. המיטה, המדפים והשטיח – כולם נמצאו בחוץ. באמצע משמאל: החלק של הנישה שנכנס לחדר של נעמי והפך לארון בגדים שאני לא מצליחה לשמור על הסדר בו. למטה: בחדר של נעמי תלויה עבודה טיבטית שקיבלתי מפליט בדהרמסלה וחרדון מחוט ברזל שקניתי מפליט אפריקאי בפריז. גם פינוקיו הברלינאי שתלוי שם הוא סוג של פליט, לא? הלו קיטי חדשה. יש דברים שאני לא יכולה לעמוד בפניהם.

מה עוד. רציתי שכל מה שאני יכולה שיהיה מקומי, משומש, ממוחזר ומושב – אכן יהיה כזה. קבלן השיפוצים היה שכן מטירה, שם גם קניתי את הדלתות, החלון, הקרמיקה והאביזרים למקלחת – הכול בעסקים משפחתיים קטנים. המידוף של הנישות בחדר של נעמי ובפינת העבודה המוקטנת נעשה בלוחות עץ מושבים, כאלה שאני סוחבת כבר שנים מדירה לדירה. המידוף בוצע על-ידי עדי וולק, שהוא גם חבר וגם נגר מקומי. הוא גם בנה את מדפי הספרים בסלון. חוץ מהמדף, אין בבית שום רהיט חדש. הם נרכשו בחנויות יד-שנייה, או נמצאו, או הועברו אלי מבעלים קודמים. חלקם שופצו. רוב הדברים שמכונים "שכיות חמדה" (או פיצ'יבקעס) וגם הספרים וכלי האוכל הם משומשים, כאלה שמצאתי, רכשתי מאמנים מקומיים או קיבלתי במתנה. חלק לא מבוטל מהם הגיע אלי משוקי הקח-תן שאנחנו מקיימים בקיבוץ פעמיים בשנה.
דווקא האקלקטיות הזאת היא שמאפשרת לי לעצב סביבה שלפחות בעיניי נראית הרמונית ו"מתאימה". היא משחררת אותי מהצורך לתכנן מראש איך יראה חלק כזה או אחר בבית.

DSCF4317 DSCF4328 DSCF4330למעלה: הכורסה והספה הגיעו אלי משומשות ורופדו מחדש. הסריג על הספה היה שייך לבת-דודה מדרגה רביעית (!) של נעמי. המדרגות מלבני הבטון נבנו לטובת החתולים שיוצאים ונכנסים מהחלון כדי שלא ילכלכו את הקיר (ההצלחה חלקית). באמצע: מבט מהכניסה אל הסלון. מצד שמאל אפשר לראות את הכניסה למטבח, שהוא הלב של הבית במובן המילולי ביותר. למטה: מבט אל פינת הקריאה בצד המזרחי של הסלון ואל הכניסה לחדר השינה. הספה נקנתה בשוק הפשפשים ונצבעה. מדף הספרים נבנה במיוחד.

 

DSCF4327למעלה: הכניסה, מבחוץ. למטה: הכניסה מבפנים. המסכה האינדונזית נקנתה בחנות יד-שנייה. את המראה העליונה הרכיב חבייר קיבוץ מוכשר מחלקים של כיסאות ישנים. המראה התחתונה, גם היא עבודת-יד, נתלתה נמוך כדי שנעמי תוכל לצחצח מולה שיניים. האותיות בכניסה ועל דלת החדר של נעמי עשויות מעיסת נייר והן פרי עבודתה של קרן באלי, אמנית מחזור מקומית.

 

DSCF4317חדי העין אולי שמו לב שבכל מיני מקומות תלויות תמונות שעשויות מעטיפות תקליטים ישנות.

 

10 תגובות
  1. מוצא חן בעיניי :) מבינה את זה שאין טלוויזיה, אבל איך זה שאין שולחן סלון?

    • תודה, גלית. השולחן – שאלה טובה. נוח לי בלעדיו כי הוא משאיר אתהמרחב בסלון פתוח וכי יש שולחן צד קטן שעליו אפשר להניח קפה וכאלה. אני מניחה שכשפגוש את השולחן הנכון, אביא אותו הביתה.

  2. דינה ראלט permalink

    ברכות ומזל טוב… אם הבית הוא תשקיף שלנו יהיה מעניין לראות איזה השפעה תרגישו בחיים שתלווה את השינוי

  3. מרב permalink

    מקסים! רק הערה קטנה.. אם תרגישי שקשה לביתך לישון בלילה.. ממליצה לשנות את הלוח האדום מול המיטה. אדום צבע ממריץ ורצוי בחדר השינה צבע רגוע. את יכולה לצבוע מחדש בתכלת טורקיז או ורוד ממש בהיר. גם הוילון השחור קצת לא מתאים. אני מבינה שחודרת משם שמש לכן אני ממליצה לתלות מעליו עוד בד דק בצבע אחר, שוב תכלת או טורקיז הכי מומלץ לשינה. תהנו!

    • הי מרב, תודה. אני מודעת לעניין הצבע האדום וחשבתי על זה. זה לוח שהיה חלק משולחן הכתיבה הקודם שלי, לא צבעתי אותו במיוחד. אם הוא יפריע אשנה. הווילונות אינם שחורים, הם דווקא בצבע ירוק-כחול עמו ויפה שלא רואים בתמונה.

  4. מקסים-מקסים (-: טעם של פעם (-: תיהנו (-:

  5. בית יפה ונעים.
    שתהיו הכי הכי מאושרות בו!

להשאיר תגובה

