Skip to content

זמן

6 בפברואר 2015

בימים האחרונים שיר של איאן בראון מתנגן לי בראש: Time is my everything. חסר לי זמן. לאף אחד אין זמן. כולם עסוקים נורא. לא רק קרייריסטים, לא רק אנשים מטיפוס A, לא רק הורים לכמה ילדים. אולי מדי פעם אנחנו אומרים לעצמנו שזו רק תקופה, אבל במבט לאחור מגלים שאפילו פגישה לקפה זריז עם חברה מצריכה תיאומים. לפעמים גם את התיאומים אין זמן לעשות ומערכות יחסים מתכווצות לחלופת ווטסאפים או לייקים בפייסבוק, אולי מדי פעם שיחת טלפון – באוטו, בדרך מסידור לסידור.

JS29611720מתוך אנימציה של Ian Emes לשיר Time של פינק פלויד

ההשלכות של המצב הזה עצומות. קשה להיות חלק משמעותי מהקהילה כשאין זמן למפגשים ספונטניים עם החברים האחרים בה, שלא לדבר עם יזמה ופעילות של ממש. כשאין זמן רוכשים יותר ממה שמכונה "מוצרי נוחות", ויש לכך משמעות כלכלית, בריאותית וסביבתית גדולה מאוד. כשאין זמן מבלים פחות עם הילדים ומגבירים את התלות באנשים זרים שמשגיחים עליהם ומעסיקים אותם. זה נשמע כמו פרדוקס, אבל כשאין זמן מגוון העיסוקים שלנו מצטמצם. אנחנו עושים הרבה דברים שקשורים לעבודה אבל רוכשים יותר ויותר שירותים ומוצרים. דברים שפעם היה מקובל לעשות בשעות הפנאי עברו לידיהם של ספקים: גינון, תיקוני בגדים, תיקונים קטנים בבית, ניקיון, כביסה, הוצאת כלב לטיול, הכנת שקיות הפתעה ליום-הולדת, רחיצת מכונית וכמובן, מיומנויות רבות מאוד שקשורות להכנת אוכל.

orange-chevron-pattern-so-many-booksמה שזאפה אמר

בעיניי טחינה שקונים בקופסה מהמקרר בסופר היא דוגמה מייצגת. צריך חמש דקות ומקסימום ארבעה חומרי גלם פשוטים בשביל להכין טחינה טרייה, בריאה וזולה. עדיין יש קונים לטחינה יקרה עם חומר משמר באריזת פלסטיק. אנחנו משלמים יותר על דברים פשוטים ולכן נאלצים לעבוד יותר וחוזר חלילה. אנחנו עושים את הקניות שלנו במקומות שמציעים את הכול תחת קורת גג אחת – קניונים וסופרים גדולים – מגדילים את חשבון הבנק של בעלי הרשתות העשירים ומרוקנים את החיים מהרחוב ומבעלי העסקים הקטנים. קוראים לזה אפקט וול-מארט.
כבר די ברור שעבודה קשה לא בהכרח משתלמת. ישראל היא ממדינות ה-OECD שבהן מספר שעות העבודה הממוצע לעובד/ת הוא מהגבוהים ביותר אך הפריון הוא מהנמוכים ביותר. כשמצרפים לכך את הנתון המצער שרוב הישראלים מתקשים לגמור את החודש (ואם נתניהו מודה בכך אז הבעיה כנראה חמורה מאוד), אפשר להבין שהמצב פשוט בלתי הגיוני.

doomsday01_hor_pop_0לילה טוב

הפילוסופית האמריקאית ג'ואנה מייסי טוענת שהניתוק שלנו ממקצבי הזמן הטבעיים מסבירים את הפגיעה העצומה של האדם בסביבה. הגיוני, לא? אני כבר די הרבה זמן שוברת את הראש איך להתמודד עם המחסור בזמן והצלחתי ליצור לעצמי רשימת כללים בסיסית התחלתית:
להבין שהמחסור במשאב הזמן הוא לא עניין זמני ואין טעם לחכות לפנסיה, כי: הילדה שלי כברה לא תהיה ילדה, החתולים שלי כבר לא יחיו וגם חלק מקרובי והחברים כבר לא יהיו כאן. אולי גם אני לא.
לתעדף
לבדוק אם משתלם לי כלכלית ונפשית להקדיש זמן למשימה A במקום לעסוק ב-B
להגדיר כמה דברים שלא משנה כמה אהיה עסוקה, אקדיש להם זמן, למשל מינימום דקות/שעות לפעילות גופנית ביום/שבוע
לקבוע שעת גג להליכה לשינה
קפה זה סבבה, אבל הוא לא מטבע לרכישת זמן
לא לחוש רגשות אשם אם הרשיתי לעצמי לקום מאוחר ואפילו לעשות זאת באופן יזום כשאפשר
לא לחוש רגשות אשם כשאני "לא עושה כלום"
לא לעשות מולטיטסקינג – זה רק מבזבז זמן בשל איבוד ריכוז ודילוג בין משימות
להשאיר זמן לקריאת "רשות", כלומר של ספרות שלא בהכרח קשורה לעבודה או ללימודים
הפסקה היא הפסקה – לא לאכול תוך כדי עבודה
לוודא שאני שוהה בחוץ (להיות במכונית זה לא נחשב)
להפיק מקסימום תועלת מסידורים, למשל לעשות אותם ברגל, להתחבר לקהילה באמצעות רכישת שירותים ומוצרים מעסקים קטנים

לזכור שכנראה אף אחד לא אמר על ערש דווי, "לא הייתי מספיק זמן במשרד"

7 תגובות
  1. פוסט מעניין ושיר מצוין, תודה

  2. אלכס permalink

    תודה על הפוסט החשוב והכתוב בצורה קולעת.
    אני בהחלט מזדהה עם כל מה שרשמת.

  3. יש פה כמה דברים ששווה לאמץ :) ועדיין אומרת לעצמי: חבל שאין קוסם שיסדר לי 27 שעות ביממה

    (אגב יש טחינה טעימה ב-3.90 שקל, אז כשאין זמן להפליג איתו במטבח, זה נראה כמו פתרון יעיל)

    • 27 שעות ביממה היו הורגות אותי :) נראה לי שעל הטחינה לא נסכים לעולם. אם כבר לקנות משהו מתועש, אז כבר עדיף כזה שמסובך יותר להכין בבית

Trackbacks & Pingbacks

  1. פיה, הוראות הכנה (וגם: ילדים הם גשר אל עצמנו שנתן לנו הזמן) | רב פעמית

כתיבת תגובה

