דילוג לתוכן

החמצתי בצהריים, סילטתי בין ערביים

11 באוגוסט 2018

הבאסה (הלא גדולה ולא דרמטית) של סוף השבוע התבשלה לאט-לאט. כבר אי אי אפשר לקנות ירקות לא ארוזים. כלומר, אפשר, אבל קשה וככל שהקנייה הופכת לגדולה יותר, קטנים יחד אתה הסיכויים שכל הפריטים בסל לא יהיו עטופים במשהו. התירסים במגשית קל-קר מנוילנת, הירוקים בשקיות, ענבים בקופסאות, פלפלים קטנים ברשתות, פטריות בסלסלה והדלעת חנוקה בפלסטיק נצמד. אני חוזרת הביתה עם פירות, ירקות, עשבים ופלסטיק. המון פלסטיק מכל מיני סוגים. לא טעים לי פלסטיק, והוא גם לא משרת אותי – אני יכולה לעטוף מה שצריך בעצמי באמצעים רב-פעמיים או בשימוש חוזר, וחוצמזה האריזות מפריעות לי לברור את הסחורה ולדייק בכמות. יש לי כרגע על השיש קופסה עם תאנים. הן יפות, סגולות וקשות כמו תפוחי אדמה – מה שאני לא יכולה להגיד על תפוחי האדמה שלי.

2

עכשיו, למה אני טורחת לשתף בכל זה? כי במתכון הנוכחי הטריות והפריכות חשובות במיוחד. אני לגמרי שייכת לאסכולה שמקלה בענייני "הרגע הגיע מהשדה" ואין לי בעיה להכין אוכל מפירות וירקות שנמנמו אצלי במקרר שבוע אם הם עדיין במצב אכיל. יש לזה אפילו יתרון: ככל שעובר יותר זמן, יש סיכוי טוב יותר שחומרי ההדברה שהמוצר נחשף אליהם (גם במשק האורגני, אגב) התפרקו. וככל שאני מקפידה פחות, ככה אני משליכה פחות.

4
די עם זה כבר

אבל הפעם הירקות חייבים להיות הכי פריכים, רעננים, מוצקים ומתפצפצים, אחרת זה לא יעבוד. אם תקנו אותם לא ארוזים, תוכלו למשש ולבחור באופן אישי כל מלפפון, כרוב וגזר. הסלט הזה משלב כרוב חי עם ירקות שעברו כבישה מזורזת, שממנה הם יוצאים מלוחים-מתוקים-חמוצים ועדיין פריכים ונגיסים. העבודה לא רבה במיוחד, אבל זה לא מתכון של הרגע האחרון. בבוקר או בצהריים מכינים את נוזל הכבישה ומשקיעים בו את הירקות, ולקראת ארוחת הערב קוצצים את הכרוב ומרכיבים את הסלט.

למשרה צריך:
2 כוסות מים
½ כוס רוטב סויה
½ כוס חומץ מסוג שאוהבים או מיץ לימון
2 כפות דבש או סוכר חום
2 כפות חומץ בלסמי

1
כדאי להכין כמות כפולה של ירקות כבושים – לנשנושים

לירקות הכבושים:
3-2 מלפפונים
3-2 גזרים
1 בצל סגול קטן
1 קולורבי

לסלט:
½ כרוב אדום קטן
½ כרוב לבן קטן
מלח
שמן זית
לקישוט: גפרורי שקדים קלויים קלות וכוסברה/פטרוזיליה

3

ההכנה:
מוזגים לסיר מים ורוטב סויה ומחממים. הנוזל לא צריך לרתוח, אלא רק להיות חם מספיק כדי להמס בו את הדבש.
ממסים את הדבש בנוזל שבסיר, מוסיפים מיץ לימון/חומץ וחומץ בלסמי ומניחים בצד.
קוצצים את הירקות: מלפפונים – פרוסות אלכסוניות דקות, חצויות לאורכן. גזרים – קלופים וחתוכים לפרוסות אלכסוניות דקות, חצויות לאורכן. בצל – פרוס לפרוסות דקיקות. קולורבי – חתוך לגפרורים.
מכניסים את הירקות לצנצנת או לכלי עם מכסה, מכסים בנוזל הכבישה, מכסים ומניחים מחוץ למקרר.
אם עושים את החלק הזה כמה ימים מראש, מעבירים את הירקות בנוזל מקרר לאחר כמה שעות.
מרכיבים סלט: קוצצים דק-דק את הכרובים ומניחים בקערה.
מסננים את הירקות הכבושים ומוסיפים לכרובים.
מוסיפים שמן זית.
טועמים. אם יש צורך, מוסיפים מלח. אפשר להוסיף מעט מנוזל הכבישה, או מיץ לימון.
מקשטים בכוסברה קצוצה ובגפרורי שקדים.

גיוונים: אפשר לכבוש גם צנוניות, קישואים קטנים ומוצקים, סלק ואפילו דלעת.

 

 

 

 

2 תגובות
  1. איתך לגמרי בעניין הפלסטיקים העוטפים האלה. נורא.

כתיבת תגובה