דילוג לתוכן

חומר צמיגי

24 במרץ 2014

מכונית לכל פועל משמעותה הרבה מאוד צמיגים שהופכים לאשפה – לפחות עד שמישהו אוסף אותם ונותן להם חיים חדשים. מזל שיש כאלה שעושים את זה

הצמיגים הם אחת מתופעות הלוואי, לטוב ולרע, של המהפכה התעשייתית. גם האופניים וגם המכוניות הם מתוצריה של המהפכה, והצמיגים שעוטפים את גלגליהם נמצאים אתנו מסוף המאה ה-19. הצמיגים שמוכרים לנו היום עשויים בעיקר מגומי, ובתוקף תפקידם לחבר בין כלי הרכב לבין הכביש הם מוצר עמיד במיוחד. גם לאחר שהתבלו מספיק כדי להיפרד מגלגלי כלי הרכב שלנו, הם לא ממהרים להתכלות ולחזור אל אמא אדמה.

SONY DSCתכשיט לצוואר מפנימית של אופניים של האומן ההונגרי Muskotál Dénes

עכשיו דמיינו את זה: על פי הערכות סוכנות האנרגיה הבינלאומית, מספר המכוניות בעולם עבר את המיליארד ועד 2035 יתרוצצו על פני כדור הארץ 1.7 מיליארד מכוניות. נניח שלכל אחת מהן מחליפים צמיגים פעם אחת בשנה. לא נהיה קטנוניים ונניח למשאיות וכלי רכב גדולים אחרים שנוסעים על יותר מארבעה גלגלים וגם את הדו-גלגליים נשאיר מחוץ לחישוב. זה אומר שכל שנה נזרקים לפחות ארבעה מיליארד צמיגים למזבלות – זה כמעט מחצית ממספר בני האדם בעולם. עד כה השימוש-מחדש המוכר ביותר לצמיגים הוא שריפתם כחלק מפעולות מחאה. עכשיו, עם כל הכבוד שיש לי למחאה חברתית ועם ההכרה הראויה לקשרים ההדקים שיש לה עם קיימות, צמיגים בוערים הם לא בדיוק מיצג אקולוגי.

SONY DSCחגורה מצמיג אופנייםMuskotál Dénes

אפשר להתעודד מכך שעם הזמן צצים יותר ויותר שימושים לצמיגים הנטושים, אם בשימוש מחדש (reuse) ואם במחזור (recycle), זה כמובן אחרי שהתיקון (repair) כבר אינו בגדר אפשרות. אחרי שכיסינו את שלושת ה-Re של הקיימות, אפשר להתחיל להתפעל ממה שיש לצמיגים המשומשים להציע מעבר לכמויות כמעט בלתי מוגבלות של חומר גלם שחור וזול. אותן תכונות שהופכות את הצמיגים בערמות האשפה לבעיה סביבתית – העמידות שלהם – הן התכונות שקורצות לאלה שממחזרים אותם. הצמיגים עשויים מ-65% גומי, 20% מתכת ו-15% טקסטיל, כך שהגומי הוא חומר הגלם העיקרי שהם מציעים. מפעלים למחזור צמיגים מפרידים את המרכיבים ויוצרים מהגומי אבקה שמשמשת לייצור משטחי הגומי שאנו פוגשים בשנים האחרונות בגני משחקים, אריחים, תוסף להשבחת אספלט שעוזר לכבישים להיות שקטים יותר, וחומרי בידוד לענף הבנייה.

Michael Reynolds in GARBAGE WARRIOR copy

18-greenfield.vlלמעלה: מייקל ריינולדס, האדריכל והחלוץ האמריקאי שהמציא את ספינות האדמה ליד אחת מיצירותיו. התמונה מתוך הסרט Garbage Warrior בבימויו של Oliver Hodge; למטה: כיור RUBBiSH של פירמת האדריכלות Minarc, באדיבות http://www.minarc.com

רוך וקושי
מחוץ למחזור התעשייתי, הצמיגים מוצאים לעצמם חיים חדשים בשלל צורות יצירתיות למדי. האדריכל האמריקאי מייקל ריינולדס פיתח את ספינות האדמה, earthships, בתים אקולוגיים עצמאיים שמספקים לדייריהם אנרגיה, מים, מיזוג ואפילו מזון. הבתים היפהפיים בעלי הצורות האורגניות עשויים מחומרים ממוחזרים ואדמה, ואחד ממרכיביהם הקונסטרוקטיביים החשובים ביותר הוא צמיגים משומשים. הצמיגים נדחסים באדמה ומספקים יציבות ובידוד. קירות שאינם נושאים משקל עשויים מפחיות משקה ומבקבוקים. בכך הבתים של ריינולדס הם ירוקים פעמיים – הם גם מצמצמים את כמויות הפסולת במטמנות וגם מייתרים את השימוש באנרגיה מזהמת. הסרט המרתק Garbage Warrior של הבמאי אוליבר הודג' מתעד את פועלו של ריינולדס, שמוכר כאקטיביסט, מורד, חלוץ וגורו סביבתני.

022-buffalo head1עבודה של האמן הקוריאני Yong Ho Ji

חוץ מחוזק, לגומי שממנו עשויים צמיגים ופנימיות, יש מאפיינים אסתטיים שמקנים למוצרים שעשויים מהם אופי מיוחד, גם בגלל המראה וגם בגלל הקונוטציה התעשייתית. הם שחורים, מזכירים מוצרי עור בעיבוד מסוים, יש להם ברק עמום ואיזון חמקמק בין רכות לקושי ובין גמישות לקשיחות. הגומי הממוחזר מתחבר לעיצוב אורבני ופחות למראה רומנטי של פרחים ומלמלות, אבל באמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה וטווח האפשרויות העיצוביות גדול.
יונג-הו ג'י (Yong-Ho Ji) אמן קוריאני בן 35, יוצר מצמיגים פסלים, בעיקר של חיות בר, אך גם של יצורים מיתולוגיים ובני אדם, שאותם הוא מכנה "מוטנטים". הפסלים שג'י יוצר מרצועות של צמיגים משומשים נאמנים למקור במקרה שמדובר בתאו, סוס או גורילה ומעידים על חקירה מעיקה של האמן את האובייקט, ומצד שני יש בהם משהו מפלצתי – גם בגלל החומר והצבע, אבל לא רק.
RUBBiSH הוא כיור שעשוי מצמיגים ממוחזרים מבית היוצר של פירמת האדריכלות Minarc שיושבת בקליפורניה. הבעלים של מינארק מונחים בעבודתם על ידי ערכים הוליסטיים וסביבתיים, ומלבד שימוש בצמיגים ממוחזרים, הם בונים ויוצרים גם מזכוכית ומעץ מושבים (reclaimed). הגומי השחור אטום למים וגמיש, הופך את השימוש בכיור נעים ומקנה לו מראה יוצא דופן ומקורי.

Recycoool-0127 copyכיסא מפנימיות מנופחות של היוצר הישראלי ניר אוחיון, Recycool

ניר אוחיון הוא אמן ומעצב ישראלי שעובד עם חומרים ממוחזרים ומרבה להשתמש בצמיגים ופנימיות שירדו מהכביש. רהיטי הפנימיות התפוחים של אוחיון מזכירים חרקים ויש בהם משהו משחקי ומשעשע. את עבודותיו של אוחיון אפשר לראות במרכז המבקרים בפארק המחזור חירייה. יש שם מעין ספסל רחב שנראה כמו אוסף של בועות כהות, והדופן הקדמי של דלפק בית הקפה במקום מצופה בתבליטים גיאומטריים שיצר אוחיון מצמיגים ממוחזרים. הכיסא שעיצב אוחיון מופיע בקליפ Make Me של ג'נט ג'קסון, ואם כבר מדברים על מחזור, אז היא נראית שם בדיוק כמו אחיה המנוח וגם נשמעת פחות או יותר כמוהו.

IMG_5556[1] (2)

אושרת 061

הדומים של המעצבת אושרת גורן, צילום: נעמה, סטודיו לצילום בית יצחק

מתגלגלים גם לתחום האופנה ואביזרי הילדים
אושרת גורן היא מעצבת פנים ויוצרת רב-תחומית שממחזרת בעבודתה ובסדנאות שהיא מעבירה חומרים יום-יומיים מסוגים שונים, שצמיגים הם רק חלק מהם. גורן לוקחת את הצמיגים למקומות צבעוניים, עליזים ושונים לגמרי באופי ובטקסטורה מאלה של המעצבים שהוזכרו עד כה. היא בונה מהם שרפרפים, הדומים ושולחנות נמוכים. צבעו השחור של הצמיג מוחלף בכל גוון אחר שגורן או לקוחותיה מעוניינים בו, החלק העליון מכוסה במשטח מרופד מצופה בבד תואם ולתחתיתו מתחברים גלגלים או רגלי עץ. גרסה נוספת של רהיטי הצמיגים מצופה בחבל טבעי ושוב מסיעה את הצמיג למקומות שטרם ביקר בהם.

DSC_5113 לירוני 2013-83 שטיח שאגי- איכות מגזין 2מלמעלה למטה: סלי אחסון, נדנדת סוס ושטיחון שאגי לניקוי הנעלים של לי-רון פז צילום נדנדה: מירב אתר, צילום סלים ושטיח: דנה ישראלי

לי-רון פז, בת 31 והבעלים של קריאייטיב אקו-ארט, משאירה את המראה המקורי של הצמיגים כמו שהוא, אך על אף המראה הקשוח נדנדנות הסוס הממוחזרות לילדים שהיא יוצרת מצליחות בקלות להיות חמודות וצעצועיות. מכיוון שהן עשויות מצמיגים, שהם כאמור חומר עמיד, הן מתאימות לשימוש גם בתוך הבית וגם בחוץ. פז יוצרת גם סלים מצמיגים שמזכירים את סלי המסיק הפלסטיניים המסורתיים ושטיחים בסגנון שאגי שמתאימים לניקוי הנעלים בכניסה לבית.
צ'ארלי סופר הוא ליצן ומורה ל'אגלינג שמייצר בעבודת יד ציוד ג'אגלינג מקצועי. סופר משתמש בין היתר בגומי ממוחזר מפנימיות שהוא מציל מפחי אשפה, מכבס ומחזיר לחיים כאביזרי ליהטוט שחורים אך עליזים.

charlieאביזרי ג'אגלינג של הליצן והג'גלר הממחזר צ'רלי סופר. צילום: סופיה סייג

צמיגים ממוחזרים מופיעים גם כאביזרי אופנה עם נוכחות ואמירה שאי אפשר להתעלם מהן. החברה הקולמביאנית Cyclus Manufactura מייצרת תיקים שעשויים מפנימיות. אחד ממוצרי הדגל שלה הוא תיק הפנגולין שקרוי על שם החיה ממשפחת הארמדילו שאת הביומכניקה שלה הוא מחקה. כמו החיה, גם התיק יודע להתכדר ולהתגונן בשריון הקשקשים שלו, או להיפתח. הפנגולין מיוצר כתרמיל גב בגרסה לילדים ובגרסה למבוגרים וכן כתיק ערב נשי אדג'י שיכול להתאים לנערות רוק ולחובבות פאנק.
המעצב ההונגרי מוסקוטל דנס (Muskotál Dénes) יוצר מצמיגים משומשים של אופניים חגורות שמצהירות בגאווה מאיפה הן הגיעו ויכולות להיראות נהדר עם ג'ינס, טי שירט ומגפיים. להשלמת המראה מומלץ לענוד את תכשיטי הפנימיות המרשימים והאורבניים של דנס.

pango_black_persתיק פנגולין: באדיבות חברת Cyclus Manufactura

הכתבה נוצרה במקור עבור ידיעות תקשורת
5 תגובות
  1. אחלה פוסט, נהניתי מאוד וגם הייתי שמחה לקנות כמה מהמוצרים הממוחזרים האלה.
    אגב, צמיגים נכנסו לתעשיית האופנה דרך סנדלים – זה עובד במיוחד בברזיל עם חברת GOOC. מיחזור פלסטיק – במותג מליסה. ויש לדעתי גם תיקים, אבל שכחתי של מי…

  2. דודי permalink

    יופי של רשימה. תודה.

  3. גלית, יש עוד המון דברים. לי יש כבר שלוש שנים כפכפים שהסוליה שלהם מצמיגים ממוחזרים ויש מלא דגמים של תיקים, כמו שאמרת. לא תמיד היוצרים שאני פונה אליהם עונים, אז הרבה דברים טובים נשארים בחוץ.
    דודי, תודה

  4. אחלה כתבה, תודה :) אני כבר הרבה זמן מחפשת תיקים שווים ולא כבדים מצמיגים.. יש לכם המלצה?

    • תודה, יהל. צרי קישר עם לי-רון, אני יודעת שלפחות פעם אחת היא העבירה סדנה להכנת תיקים מצמיגים. חוץ מזה נתקלתי בתיקי צמיגים שנראים לא רע בחנות "הפיה הירוקה" בגן העיר בת"א, ובטח יש גם בחנויות עיצוב ירוקות אחרות.

כתיבת תגובה