Skip to content

אוטפם, הגרסה ההודית לפנקייק טבעוני

23 ביוני 2015

 

מה אני אגיד לכם? מבחינתי זה מתכון החלומות: רשימת מרכיבים קצרצרה להפליא וזולה להפעים, ביצוע קליל, גם קטניות גם דגנים וגם המון מרחב לטעמים אישיים. אוטפם, מתכון שמקורו בהודו, הוא משהו שבין לביבה, פיתה ופנקייק. הוא משביע וידידותי, ואם לא מתבלים אותו הוא יכול להיות מצע לתוספות מכל הסוגים. החלבון כבר בפנים.

0

את ההיחשפות לפלא אני חייבת למישהי ששייכת לקבוצת בני האנוש המכונה "אמא מהגן". אמהות מהגן הן מקור ידע עצום, שחשוב מאוד לדעת איך למיין אותו ולנצל אותו באופן המועיל היותר. קהילה וקיימות הן חברות טובות, כידוע. אמא של איה שלחה לי את הסרטון של רויטל הרפז (למטה) ומה שקורה שם נראה לי כל-כך פשוט וגאוני, שהייתי חייבת לנסותו בהקדם. המתכון כה מוצלח, כך שחרגתי מהרגלי לא שיניתי בו כמעט דבר, פרט להחלפת האורז הלבן באורז מלא וויתור על הפלפל השחור.

הסרטון של רויטל הרפז מתוך manativonit.com


ל-18 עד 20 אוטפמים צריך
1 כוס אורז (מלא או לבן מאיזה סוג שרוצים, אני מעדיפה מלא)
1 כוס עדשים אדומות
קמצוץ מלח
מעט מאוד שמן לטיגון (אני משתמשת בזית)

 

2015-06-23_12-18-43_867

1העדשים והאורז הושרו, סוננו ומוכנים לטחינה. זיגמונד עדיין מתעקש על תפקידו כדוגמן מזון

ההכנה
משרים ל-12 שעות את האורז והעדשים במים, בקערה אחת.
מסננים את התערובת המושרית, מעבירים לבלנדר, מכסים במים, מוסיפים מלח (ואם רוצים גם תבלינים אחרים) וטוחנים. צריכה להתקבל בלילה ורדרדה שנראית כמו שייק פירות.
מורחים מחבת בשכבה דקיקה של שמן. מרחו את הכמות הכי קטנה שאפשר – אין צורך ביותר.
כשהמחבת חמה, יוצקים את הבלילה ומטגנים על להבה בינונית-נמוכה. הכמות היא בין ⅔ ל-¾ מצקת לאוטפם אחד. מטלטלים מעט את המחבת כדי לפזר את הבלילה היטב. הופכים את האוטפם כשמופיעות בועות במרכזו (ראו תמונה למטה). כשהאוטפם מוכן להיפוך, הוא עולה בקלילות על המרית ומשתף פעולה. בין כל נאגלה או שתיים מורחים את המחבת בשכבה מזערית חדשה של שמן. שימו לב: כדאי לערבב מדי פעם את הבלילה שמחכה לתורה להיטגן. שימו לב גם לזה: אפשר לשמור את הבלילה כמה ימים במקרר. מומלץ בחום, תרתי משמע, להגיש את האוטפם חם – ישר מהמחבת או לאחר חימום בטוסטר קופץ (כן. למה לא?), על מחבת יבשה או מתחת לגריל. רק בלי מיקרוגל, עשו טובה.

2כך האוטופם נראה על המחבת בדיוק בשלב שבו צריך להפוך אותו

גיוונים: לאוטפם יש טעם נטרלי. אפשר לקחת אותו לכיוון פיקנטי עם תבלינים יבשים, להמתיק, או – ולדעתי זאת האפשרות הטובה ביותר – להשאירו במצבו התמים ולשחק עם הטעמים בהגשה. אני אוהבת לאכול אותו עם סלט ירקות קצוץ דק או עם טחינה ורוטב עגבניות צפוף, שעושים כך:

לחצי כוס (בערך) של רוטב צריך:
4 עגבניות אשכול עסיסיות (או כמות דומה של עגבניות אחרות, אבל לא מזן תמר).
1 פלפל אדום קטן
פלפלון חריף, לפי הטעם, אם רוצים
קורט מלח
1 שן שום גדולה או לפי הטעם
פרוסת בצל אדום קטן או לפי הטעם
2 כפות שמן זית
כמה עלים של נענע או עשב אחר (אני אוהבת נענע כי היא מקררת את הרוטב הדי לוהט הזה).

ההכנה
מכניסים את כל המרכיבים לבלנדר וטוחנים היטב.
מעבירים לקלחת או לסיר קטן ומרתיחים. לאחר הרתיחה – אוי זה משפריץ! – מנמיכים את האש ומבשלים עד להסמכה. מערבבים מדי פעם.

3

מה עוד? האוטפם מעולה עם ממרחים וניגובים, סלט כבר אמרנו, הוא יעבוד עם פירות בתוספת של סילאן, מייפל או אגבה (אפשר להכניס לתערובת קינמון, וניל, זהר וכדומה), בתי הבררנית לאללה, שמסרבת תמיד לקטניות, אכלה אותו היום עם חמאת שקדים ועליה שכבה מיקרוסקופית של ריבת תאנים, נחמד להגיש אותו עם תבשילים סמיכים במקום לחם, אני לא יכולה כבר לחכות לעונת הגואקמולי ומתכננת לנסות אוטפם גם בגרסה דמוית פריטטה.

4אוטפם, פלא הודי, מוגש בחום עם טחינה חמצמצה ורוטב עגבניות צפוף, שגם הוא ממתוכן כאן

6 תגובות
  1. איילת permalink

    נהדר! אפשר גם עם בלנדר מוט?

  2. ארבל permalink

    המתכון הזה הוא אחד מלהיטי הבית!
    אנחנו אוכלים אותו עם רוטב עגבניות הכי הכי פשוט (שבדרך כלל הבן שלי מכין בזמן שאני מטגנת) – כמה עגבניות, כמה שיני שום, שמן זית וקצת מלח – הכל נזרק למעבד מזון, מתרסק, וזהו!
    ניסיתי פעם גם "יוגורט" קשיו, וגם היה מוצלח.
    ואת הבלילה אני מוזגת לבקבוק לחיץ, ואז מלאכת ההכנה הרבה יותר פשוטה, ואפשר בקלות לאפסן את הבלילה הנותר במקרר.

    • עשית לי חשק :) אני גם מאוד אוהבת את רוטב העגבניות מהסוג שהבן שלך מכין ותכף אעלה מתכון חדש שמבוסס על משהו דומה

Trackbacks & Pingbacks

  1. אמא טבעונית, אמא תחמנית | רב פעמית
  2. קרקר שיבולת שועל ועדשים אדומות שעושים במחבת | רב פעמית

כתיבת תגובה

